Author Archives: Marcus Birro

De Rossi- Som en dörrvakt på snedtändning.

Jag tänkte visa Göteborg för Michaela.

Så vi tar tåget dit, jag ska uppträda i Sjömanskyrkan, och vi rullar in lördagkväll men det är dimmigt och snöigt, och slaskigt och så det där regnet jag nästan hade glömt, det våggrätta regnet, det där strilande, nålvassa regnet som kommer underifrån nästan, och så snön som skrämts upp i gränderna, spårvagnarna i kurvorna, det tjutande gråa överallt.

Vi stryker förbi Järntorget och jag pekar bort mot hamnen och säger ”Där är hamnen, men man ser den inte.”

Men det är vackert där. Säger jag.

Vi äter hos min pappa, träffar min halvbror och sedan rullar taxin genom diset, regnet, söndagen, tillbaka till hotellet och Lazio har vunnit och Inter har vunnit och Napoli har vunnit och på kvällen ställer Roma upp med samma trötta uppställning som under Garcia och jag undrar var de där amerikanerna egentligen gör för nytta, det börjar bli dags att pumpa in pengar och liv i den här stendöda vargen som är Roma just nu.

Den här vargen skrämmer ingen. Den står uppställd och uppstoppad med glaspärlor istället för ögon.

De Rossi överkompenserar som han gör ibland och ser mest ut som en dörrvakt på snedtändning.

Ett lag får inte mer energi bara för att man blir arg.

Och Dzeko. Vi måste tala om Dzeko…

Han är så usel att jag får sympati för honom. Det är synd om honom. Han ser ut som ett mobbat barn på väg till den förhatliga skolan en brutal morgon i raden av brutala morgnar.

Ni som följde honom i England, var han lika usel där?

Det är något närmast överjordiskt, övernaturligt över hans totala oförmåga. Hur är det mjöligt att förlora nickdueller när man är sju huvuden högre än sina motståndare?

Det är som om han lever under en ond häxas trollformel.

Napoli ser ut att på allvar utmana om ligatiteln i år. Det är kul. Italiensk fotboll behöver verkligen ett starkt Napoli. Det är bra för hela landet, det är bra för sammanhållningen och kulturen i Italien.

Och Juventus. Vi måste tala om Juventus. Och om Allegri. Jag var i Italien när det stod klart att det var han som skulle ta över Juventus. Många forum på nätet formligen dränkte honom i avsky. Men han tog klubben till seger i ligan och final (!) i Champions League.

Exakt samtidigt som exakt alla hade mer eller mindre dödförklarat italiensk fotboll slog hans lag ut Real Madrid och bjöd Barcelona värdigt motstånd i finalen. Det är sjukt starkt.

Men den här säsongen har han bevisat ytterligare två saker. Han har motbevisat de många röster som envist hävdar att just Allegri aldrig orkar med det där ”andra året” i ett lag OCH han har lyft laget till toppen i tabellen eter en usel inledning.

Det är storslaget. Juventus har, till skillnad från både Milan och Roma, verkligen insett att en storklubb behöver en RIKTIG tränare, en allvarligt skolad och taktiskt drillad tränare.

Allegri är allt detta och är just nu, tillsammans med Sarri i Napoli, seriens bästa tränare.

Sarri ja… Vi måste tala om Sarri…

Det är ju underbart att Napoli också vände en dyster kurva när Neapels konung Maradona gick ut och sade att just Sarri aldrig skulle lyfta laget till en där sjukt efterlängtade ligasegern.

Napoli har inte vunnit ligan på över tjugofem år.

Om de vinner i år har den gode Diego lovat att återvända till staden och stadion i helikopter, alltså exakt på det sättet han anlände när han kom till staden och laget (i den ordningen faktiskt) 1984.

Nu sitter vi på tåget mot Stockholm igen. Det är hysteriskt grått och dimmigt. Jag fyller 44 år och med den här gulröda elden i mitt hjärta saknar ålder. Den värmer världen och stegen framför mig.

Det mediala hyckleriet.

Det finns många lärdomar att dra av vad DN för ett knappt år sedan kallade ”Fallet Birro.”

Den viktigaste läxan jag dragit är att jag förärats med en blick som numera skär rakt igenom etablissemangets hyckleri. Deras pinsamma ängslighet, deras förbannade positionering, deras räddhågsna självcentrering är ohyggligt tydlig och patetisk.

En annan läxa är det behövdes någon att snurra fast vid skampålen. Vänner försvann. Människor jag känt sedan Berlinmuren föll sade upp kontakten.

Exfruar valde sida offentligt. Människor jag arbetat med dagligen i åtta år sade upp bekantskapen.

Det var tufft. Men inte värre för mig än för många andra. Men jag valde att berätta hur ont det gör. Sverige kryllar av folk som har ont men av någon anledning håller käften om det.

Jag har aldrig förstått det där.

Vinden vänder snabbt när sanningen allt våldsammare slår igenom i sprickorna.

Nu försöker många fega skribenter ta åt sig äran av att ”skriva sanningen” men vägen de går är redan krattad, av sådana som undertecknad, men kanske framförallt av den alternativa, oetablerade media som de offentligt och officiellt säger sig avsky.

De inser att deras slag är förlorat.

Så applådera inte när dessa skribenter skriver självklarheter som många av oss försökte skriva för två år sedan redan. Se igenom partiledare som först nu, när vinden redan vänd, ber om ert förtroende i frågor där de under decennier konsekvent blundat för sanningen.

Jag vet att jag kan vara en gryning jävel men i grund och botten är det en  fråga om anständighet. Att hålla käften för att rädda sitt eget skinn när en kollega och vän släpas ner för den politiskt korrekta bygatan och något år senare helt sonika skriver exakt det som vi andra skrivit under flera år, är så genomskinligt.

Det är fegt och ynkligt. Att vissla och låtsas som ingenting när man satt på första parkett och såg människor gå under, och nu helt enkelt sno den offrades tankar, funderingar och engagemang vittnar om en värld präglad av ryggradslös ynkedom.

Jag minns och skrev också om den där presskonferensen som statsministern höll några dygn efter terrorattacken i Paris, där han menade att Sverige varit naiva. Han försökte få det att låta som om alla gått det mörker han och hans regering gått i. Men folket hade inte gått i något mörker. Många hade upplevt rädslan och skräcken och många hade också skrivit och talat om allt detta men makten hade helt enkelt inte lyssnat.

Så det var inte Sverige som land som varit naivt, utan regeringen med de flesta andra partier i riskdagen som varit det.

När jag åkte ut från Expressen, fick sparken från bokförlag och kyrkor, från fotbollssidor och annat räknade jag min bekantskapskrets och vänskapskrets i media till ungefär 75 stycken.

Ingen, inte en enda av dem, hörde av sig när jag åkte ut. Ingen! Många skrattade däremot, både högt och i smyg.

Nu ser och läser jag texter från flera av dessa som om det är just dem som kommit på hur läget i Sverige ser ut. Som om de var först med det.

Jag klarar mig. Det finns viktigare saker i livet än att få applåder för att man var först med att se världen, men jag undrar hur deras blick i spegeln ser ut. Skäms de inte?

Vi är många som tog striden först, som vågade när alla andra garvade åt eller spottade på oss. De gjorde sig av med oss för att nu helt sonika sno våra tankar och texter. De vände sin kappa efter vinden men de skulle aldrig våga vara den som ställde sig längst fram när det började blåsa.

Tro de inte. De är bara där de är för att få sitt ego smekt och sina förljugna hundhår smekta.

Det är så iskallt svenskt att man ryser i hela kroppen. Denna slätstrukenhet, denna feghet, detta undanglidande hån.

[adinserter name=”marcusbirro.se – Mid”]

 

 

Visst finns det kultur att värna om.

I vissa sammanhang är det väldigt okej att prata om kultur. Om man vill bryta med den. Som fackföreningsrörelsen Kommunal. De vill bryta med en kultur som har handlat om att missbruka sina medlemmars förtroenden genom att supa dyrt och gå på porrshower. Då är det en kultur att bryta med.

I min värld är annars kultur något storslaget. Litteratur, poesi, konst, musik.

I ytterligare annat hänseende handlar kultur om ett kollektivs samling regler och överenskommelser. Kultur är vad som definierar ett land, en del av världen, en civilisation.

Kultur är att behandla sin medmänniska med respekt.

Kultur är att försöka uppfostra sina barn till solidariska, varma, innerliga och generösa människor. Kultur handlar om att uppfostra sina barn till att respektera alla och andra människor, att generation efter generation få barnen att förstå att alla är lika mycket värda och att det finns ett värde i att låta människor få vara som de är, att värna de svaga och lära dem att alla människor har rätt att vara vilka de vill.Och med vem de vill. Och att ingen har rätt att utnyttja dem.

Men när man försöker tala om kultur att bevara, även god och civiliserad sådan, som att inte knuffa familjemedlemmar från balkonger för att de älskar “fel” kille, som att konsekvent och alltid värna alla människors lika värde, som att ifrågasätta och fördöma fenomen som att kollektivt omringa och ofreda tonårsflickor på festival, att det inte är okej för män att gifta sig med minderåriga, då blir det plötsligt svårare.

Varför? Om det är en del av en annan kultur att mörda sin dotter för att hon drar skam över sin familj är det väl bara att kalla ett sådant beteende för vad det är. Barbari.

En kultur byggs upp långsamt och över tid. Sverige har kommit långt när det gäller väldigt mycket. En ung flicka kan gå i exakt hur kort kjol som helst utan att bli angripen eftersom vi över tid, genom och med hjälp av vår kultur, lärt våra barn genom några generationer nu, att det är hennes självklara rätt att gå klädd som hon vill. Det händer att hon antastas ändå, också av dem som levt i samma kultur som henne själv. Men jag törs skriva (jag är ju körd ändå) att det är bra mycket svårares för en kille som vuxit upp i denna kultur att gå så på tvärs med allt han lärt sig och antasta henne, än det är för någon som kommer från ett ställe där kvinnor ses på…På ett annat sätt.

Varför ryter feministerna aldrig till om detta? Jag fattar det inte. Men alla flickor här är untouchables. Fattar ni det? Ingen har rätt att lägga en hand eller ett finger på henne för att hon klär sig utmanade. I vår del av världen lägger vi inte vår familjs värde i våra döttrar. Våra döttrar är fria att älska vem de vill. Våra döttrar är inte våra i den meningen att vår heder hänger på vem de är med. Det är en helt och hållet främmande kultur för oss. Alltså skiljer sig vår kultur sig ifrån andras kulturer.

Jag är övertygad om att det är bra om kulturer blandas, om folk möts, om gränser överskrids. Men detta är mänskliga och civiliserade måttstockar. Det är demokratins fundament. Det är själva livets grundbult. Sluta snacka skit eller tassa ängsligt runt detta.

Vi har inte alltid rätt. Vi är inte alltid bäst. Men Sverige och västvärlden har kommit rätt långt när det gäller synen på jämställdhet och medmänsklighet. Det är vår kultur som gör oss starka i detta. Kultur är ett vackert ord. Det gör oss till något bättre människor. Det gör oss till medborgare i vår egen samtid. Det gör oss till civiliserade varelser mitt i en tid som skramlar med stenåldersmoral och vapen överallt.

Folk får gärna komma hit om de vill. Men de ska lämna sin stenåldersmoral vid gränsen.

[adinserter name=”marcusbirro.se – Mid”]

När regnet fallit.

Solen som ett smycke. En gnistrande himmel. Kallt.

Lädret i Roma-väskan kvider i kylan. Jag köpte den när jag bodde i Rom, första halva av 2011. Det var samtidigt som amerikanerna gick in och köpte klubben och den gulröda delen av staden sjöd av förhoppningar om nya arenor, nya segrar, nya spelare, nya drömmar.

Vi fick några skisser på den nya arenan och…

Inte så mycket mer.

Italien är så där. Det sjuder, det sprakar, det rör sig, det skälver, det vibrerar, men när allting lagt sig, när regnet fallit, när gryningen kommer, när sopbilarna börjar slamra, när restaurangerna ställer ut sina skrangliga bord på kullerstenarna, när tidningarna dumpas i sina högar utanför kioskerna, när tanten med hunden stänger porten bakom sig, när dofterna från världens vackraste huvudstad rör sig uppåt mot himlen, när myllret närmar sig, när en ny dag randas, då är allting ungefär som förut.

Italien är världsmästare på att bevara tider som flytt.

Många retar sig på det där. Många blir provocerade av att tiden verkar gå långsammare i Italien. Många älskar den rastlösa ängsligheten av att aldrig riktigt hinna. Många vill stå längst fram i ledet.

Sverige är på det sättet Italiens raka motsats. Sverige älskar allting nytt. Vi vill stå längst fram i ledet. Vi vill utgöra ledet.

Själv älskar jag att det förflutna får plats och rum i Italien. Jag vet att folk i Rom, folk som bor där, är skitsura på att stadens ledning tycks ta mer hänsyn till folk som bodde i staden för två tusen år sedan, än till de som där i dag. Som detta med att bygga ut tunnelbanan. Så fort man börjar borra och gräva hittar man ton av gamla krukrester och arkeologerna med sina små penslar kallas in. Allt stannar av.

Jag minns när jag var sjutton år 1989 och var i Rom för andra gången. Uppe vid Piazza Venezia hade de börjat gräva för en ny tunnelbana och ställt ut väldigt skrytsamma, vackra skärmar om projektet.

2008, nästan tjugo år senare, hade den utbyggnaden ännu inte blivit klar. Efter det har jag slutat kolla hur det går med det där…

Men att få äran att då och då landa i den eviga staden är en ynnest och en glädje, en av de största jag har i mitt liv.

Kod 291 (Att bygga ett nytt land i ruinerna av alla lögner)

Sanningen är varken god eller ond. Den är konstant.

Samhällen, system, funktioner och maktelit har i alla år försökt att slipa på sanningen så att den bättre ska passa just deras syften.

Men sanningen är som ljuset i den där låten med Leonard Cohen, den hittar sin väg genom sprickorna i allting.

Bibeln talar om att sanningen ska göra oss fria och jag tror Gud menar att lögnen alltid förblindar oss, oavsett hur ljuv den kan verka till en början. Sanningen är inte alltid en plats i solen men sanningen är alltid första steget mot en bättre värld.

Vi måste veta vad vi har för att kunna lära oss att leva. Vi måste modigt se både våra förtjänster och våra brister för att växa som människor, som samhälle, som land.

Vi måste se verkligheten som den är för att kunna göra något åt den.

Sanningen om Sverige kan vara den svåraste och hårdaste lögnen i den fria världen. Vi älskar att se oss som ett föredöme i allting. I en del är vi det också. Men hur ska vi kunna veta när nästan alla delar av offentligheten väljer att ljuga för oss?

När ska vi förstå att vi levt under tusen ton av lögner? Vi har blivit brutalt matade med lögner, halvsanningar, nidbilder, mörkläggningar och smusslande under så många år.

Det är enkelt att bli avfärdad som en rättshaverist när man skriver om det här. Men jag törs faktiskt säga att jag vet väldigt väl vad jag talar om. Under många år var jag en del av den medla makten. Långt ifrån den viktigaste och mest korrumperande sektionen av denna mediala makt, men ändå.

Nu är jag på en annan plats, pank, tilltufsad, omstridd. Men jag är glad att jag är här. För min värld är ingen förljugen värld längre. Jag ser vad jag ser. Och jag skriver om det. Jag vägrar vika mig för åsiktsförtrycket. Det betyder inte att jag köper allt jag ser eller hör men det betyder att jag vill att sanningen ska komma upp på bordet.

I förlängningen handlar det om människosyn. Jag tror människor är kapabla att hantera sanningen. Jag tror att de är i sin självklara rätt att kunna hantera den. Att vara medborgare i en demokrati handlar om att faktiskt få veta hur demokratin ser ut.

Jag tror att allt journalistiskt skrivande borde handla om att lägga upp känsliga sanningar på bordet, för människor att ta del av.

I dag framkommer det att polisen har en särskild kod med nummer 291, som betyder att man av feghet hemlighåller att allt mer av polisens resurser går till att stävja bråk och problem rörande flyktingkrisen.

Det kan tex handla om tidskrävande uppgifter som att allt oftare ryka ut på larm om bråk vid Migrationsverkets boenden. Det är tydligen ett sådant stort problem att man inte vill berätta att det är stort problem.

Det är egentligen inga konstigheter. Men i och med att man fegt väljer att hemligstämpla det så växer ilskan hos folk, kanske egentligen mer på grund av mörkläggningen än problemet som sådant.

Vem gynnar man då genom att inte berätta det? Vem vinner på det? Vem vinner på denna fega svenska hållning rörande allting som uppfattas som känsligt?

En svensk tiger hetter det för rätt länge sedan. Vi kan utöka den kampanjen nu. En svensk håller käften, fegar ur, hemlighåller, smusslar, vägrar berätta sanningen.

Allt för att våga/orka/kunna möta sin självbild i spegeln…

På riktigt… Vad handlar detta om?

Det handlar om ett samhälle som kollektivt kollapsat. Det handlar om ett land som är så förbannat ängsligt att förlora sin självbild att en myndighet (som har som skyldighet att redovisa sitt arbete) hemligstämplar (alltså mörklägger) fakta om det som rör invandringen.

Det är ett skrämmande demokratiproblem att sanningen tycks vara för farlig för vissa, men okej för andra.

Fråga: Varför vågar inte polisen redovisa dessa fakta? Varför känner man sig tvingade att mörklägga detta?

Sverige är inte ett land fullt av rasister. Inte ens folk som röstar på SD är rasister. Sverige är ett land fullt av folk som vägrar bli behandlade som barn, som mindre vetande, som idioter. Folket har rätt att själva ta ställning till sanningen. Denna förbannade mörkläggning kommer bli en svart pendel som strax slår tillbaka och raserar hela skiten.

Jag hopas det sker snart och att vi i ruinerna av lögnen bytta ett solidariskt, varmt, inkluderande samhälle där myndigheter, politiker, fackpampar, polis media och resten av anhanget slutar behandla medborgarna som idioter.

[adinserter name=”marcusbirro.se – Mid”]

Alla borde lämna Kommunal.

När kejsaren i sin guldprydda vagn, till folkets (ibland påtvingade) jubel körde ner mot vad vi idag känner som Forum Romanum hade han en tjänare vid ena örat som konsekvent viskade: ”Kom igår att du är dödlig, kom ihåg att du är dödlig..”.

Makten korrumperar. Det är inte, vad feministerna älskar att bygga sitt torn av teorier med, männens fel. Det är inte männen som varelser som korrumperar, utan det är makten som sådan.

Makten gör alla människor fartblinda. Det är nedlagt i själva företeelsen. Allt detta har alla vetat i alla tider. Det är inget val man kan göra. Man kan inte välja att inte bli fartblind. Det kommer med paketet.

Kommunal strys av en kvinna. Margot Wallström är kvinna. Det är två kvinnor som just nu är i hysteriskt blåsväder för att ha dribblat med pengar, bostäder, köer, lögner, halvsanningar och framförallt för att de har dribblat med människors förtroenden.

Ett förtroende väger så mycket tyngre än allting annat.

Nyss läste jag att 5000 personer lämnat Kommunal sedan de här nya skandalerna blev offentliga. Det är extremt hoppfullt. Det har länge funnits ett folkligt missnöje i Sverige men landet har alldeles för länge varit närmast lamslaget av undfallenhet, av missmod, av feghet.

Nu tar människor konsekvenserna av att ha blivit lurade, förda bakom ljuset och skamligt representerade.

Jag hoppas att alla lämnar Kommunal. Sluta betala en enda krona till företrädare  som skiter fullständigt i er och super upp era avgifter. Hur är det möjligt att ens överväga att vara kvar i ett fackförbund som så föraktfullt och högaktningsfullt skiter i sina medlemmar?

Lämna skeppet. Dra ut proppen. Sluta håll maktens arrogans under armarna. Det är folket som har makten. Utnyttja den.

Äntligen premiär!

För tio år sedan vann Italien VM i fotboll. Det är både länge sedan och igår.

Inte många i laget som var med och vann är aktiva idag. De Rossi och Totti i Roma så klart, Buffon och Barzagli (den sistnämnde spelade bara sporadiskt under turneringen)  i Juventus, Pirlo i USA och faktiskt (om ni glömt honom) Zaccardo i Carpi.

Italien släppte endast in två mål (om vi inte räknar med straffarna i finalen) under hela turneringen och inget av dem var riktiga spelmål. Zidane (vars anseende och eftermäle inte kom i närheten av att ifrågasättas som det borde efter att han skämt ut sig själv och sitt land i finalen) stänkte en straff ribba in i finalen och så var det just Zaccardo som olyckligt styrde in en hörna mot USA i andra gruppspelsmatchen.

Det är tio år sedan…

Det är en lång tid. Och det är ett andetag.

Minns ni vart ni var i livet för tio år sedan?

Själv satt jag i en sekelskiftsvåning i Norrköping och hade precis skrivit klart en diktsamling. I maj och i oktober 2006 förlorade vi två för tidigt födda barn. Jag skrev men ingen publicerade det jag skrev. Jag grät mycket. Jag satt uppe på nätterna. Jag sade upp bekantskapen med Gud.

Jag hade blivit nykter året innan och ägnade dagarna mest åt att dricka starkt kaffe och ta sorgsna promenader. Det var en tid för återuppbyggnad och eftertanke. Det var en besynnerlig tid och ibland är tiden som en korridor man går vilse i. Om man lägger örat mot väggen kan man höra sig själv gå förbi på andra sidan. Ibland känns 1992 bra mycket närmare än 2006. Tiden är inte statisk. Alla som varit förälskade (och jag hoppas vid Gud att du fått uppleva den känslan) vet att en timme inte är en timme när man är kär.

Det är som om hjärtat själv hackar sönder den där timmen, den där tiden, och strör de svarta snabbfotade sekunderna över platsen man är på. Allting skenar. Alla som någon gång stått i en Ikea-kö en långrandig tisdag vet också att samma timma kan dra på sig fångkläder och kedja en vid grusschaktet och sätta en idiotisk hacka i ens händer tills det känns som man är en mumie av ålder när man vacklar fram och börjar lassa upp sina tunga, platta paket, sina krukväxter i plast och sina bestick och tallrikar…

Yrkesmässigt har mitt liv skenat under de här tio åren. Jag har erövrat många toppar och många kullar. Jag har vunnit många krig. Jag har förlorat ungefär lika många. Så är det ju i livet, högarna med segrar och med nederlag väger till sist ungefär lika och det är med hjälp av den balansen man försöker hantera livet. Så är livet för alla oss soldater som vägrar kompromissa men det enda vi har, oss själva…

På många sätt är jag tillbaka i den underjord där jag härjade och huserade 2006. Jag är som U2 som plötsligt får börja om i källaren igen. Jag drog fulla arenor för några år sedan, lastbilarna stod på kö och scenen jag skulle uppträda på tog tre dygn att bygga. Varje kväll studsade jag in på den där scenen, liten, rädd, men med stark och tydlig röst.

Men showen jag drog igång och försökte hålla vid liv var aldrig min, alltid någon annans. Det jag förmedlade, det jag skrev och skrek ut var mina ord men allting kontrollerades av den väldiga apprat, det hysteriska bygge som jag bara var en kugge i.

Nu ser allting annorlunda ut. Jag föll också i rätt tid. Medielandskapet är fullständigt förändrat. Det går att nå läsare utan att ha någon annans stora plattform. Det räcker med att skapa en egen. Också på det sättet liknar tiden mycket 2006, när jag började blogga och min karriär som författare drog iväg på höjder jag aldrig kunde drömma om. Den nya mediala utveckligen är punkig och demokratisk. Det går att dansa förbi alla förbannade kulturella och mediala grindväktare…

En sak är jag stolt över. Jag har mitt hjärta intakt. Det svider inte av feghet och eftergifter som hos så många andra i den här branschen. Om ni visste vilka ryggradslösa dörrmattor folk förvandlas till för att få tillgång till de stora scenerna. De flesta offentliga personer i media är självupptagna rovdjur, giriga, baktalande skitstövlar som skulle sälja sin egen morsa för en tia om det betydde att de fick stå överst, eller näst intill…

Jag är glad att jag hann undan.

Jag började skriva om italiensk fotboll på Svenska Fans januari 2007. Jag värvades till Expressen 2009 där jag sedan vann flera priser för mitt skrivande.

[adinserter name=”marcusbirro.se – fotboll – Mid”]

Bland annat vann jag Guldskölden som Sveriges bästa krönikör och Sveriges bästa blogg.

Jag var med och startade och drev Club Calcio i TV4 mellan 2011-2015.

Min utgångspunkt har alltid varit supporterns. Jag kan inte mer eller mindre om italiensk (eller annan) fotboll än dig. Jag drivs av två saker. Passion och talang. Jag kan skriva och jag älskar Italien, alltså älskar jag att skriva om italiensk fotboll.  Svårare än så behöver det faktiskt inte vara.

Nu lanser jag detta nya projekt där jag regelbundet kommer att skriva om serie A, om Italien och om annan europeisk toppfotboll. Under våren kommer jag också hårdbevaka det italienska landslaget inför EM. Jag kommer  resa till Italien och det finns andra, spännande planer som jag presenterar under vintern och våren som följer.

Jag gör det för att jag älskar att skriva om italiensk fotboll och jag vet att det finns människor i Sverige som fortfarande älskar att läsa om det.

Så min dröm är att du vill vara med på den här resan, att du vill följa det jag skriver här.

För dig som gillar att läsa om det som sker i hjärtat på en som följer fotbollen, för dig som tröttnat på all matematik som omger fotbollen, som inser att vi som älskar är förlorade soldater i ett krig vi aldrig kan vinna, vi som innerst älskar att stå i regnet efter en förlust med 0-1 på övertid och känner regnet och tårarna blandas på våra kinder, till dig som insett att det är supportern som äger rätten till ett lag, till dig som någon gång tagit en tidig promenad genom Roms gränder, till dig som förälskade dig i Paolo Maldini, till dig som älskar att klä dig i kostym och ta en vintrig men underbar promenad till San Siro en söndag, till dig som älskar när legender och fanbärare som Totti blir kvar och trogen sin klubb (eftersom du för alltid kommer vara trogen den där klubben), till dig som längtar efter ljuset över Gardasjön när mörket drar in över Ridarfjärden i mitten av januari, till dig som alltid reser dig upp när gamarna hoppades att du skulle ligga kvar, till dig som drömmer om att skriva ”Ni vet inte vad ni missar” på gravstenarna i Neapel när Napoli vinner ligan i vår,  till dig som älskar att Italien är en explosion av yta och innehåll och som insett att det är en rätt bra bild av livet självt, till dig som stått på din favoritarena, suckat över förbannade löparbanor och grå betong men sedan börjat gråta och glömt allt när kluvna brister ut i en bomma av sång och sjunger Roma, Roma, till dig som aldrig förstått varför fotbollens extas i det här landet alltid tycks hamna i England, till dig som hellre är nykter och dricker en kaffe eller äter en pasta än bälgar i dig tusen öl framför fyra teveapprater på rad i en sunkig pubs tak, till dig som inte köper snacket om att serie A gått ner sig, till dig som köpt snacket om att serie A gått ner sig, till dig som sparar pengar för att ta fakirflyget till Milano baraför att få känna dofterna, smakerna, ljuset och färgerna, till dig som inte orkar analysera varför du älskar Italien men med hjärtat vet att du gör det, för dig och för alla andra skriver jag om allt detta, här, på denna plats…

Du är varmt välkommen.

Forza Roma.

Det är DU som förnedrar kvinnor, inte vi män..

Vad är det för ett land vi lever i?

En vänsterpartist berättar i Sveriges största tidning om hur han på fyllan ofredat flickor på krogen. Han verkar inte ett dugg ångerfull. Det verkar som om han blivit förvandlad till en varulv och att han därmed inte längre är herre över situationen.

Sedan gör han den i vänsterkretsar klassiska slutledningen att alla män är likadana och att alla män därmed styrs av sitt kön bara för att vänsterpartisten i fråga gör det..

Därmed är alla män skyldiga. Alltid. Du också! Bara genom att vara man är du ”möjlig våldtäktsman” som Margaretha Winberg hasplade ur sig vid ett tillfälle…

Men vänsterpartisten som skrev artikeln tar inte något personligt ansvar över att han beter sig som han gör utan han skuldbelägger mig, dig och alla andra män istället… Vi är lika skyldiga eftersom vi…öh…är män.

Va? Vänta lite nu… Blanda inte mig i det här! Jag är så innerligt trött på detta…

Jag avskyr grottbjörnar som ska tafsa flickor mellan benen och jag skiter vilket parti de tillhör. Jag vill inte bli nedsmetade med deras brottslighet.

Jag törs lova vår kommunistiske vän att jag varit full på krogen hundratusen gånger fler gånger än honom men jag har aldrig en enda gång utsatt en flicka för ofredande.

Så vi tar det igen. BLANDA INTE MIG I DINA PERVERSIONER.

Ta ditt ansvar!

Det är så uselt argumenterat, så fegt och så snedvridet att man blir sjösjuk i skallen av att försöka hänga med i hans tankegångar. Det är du och ingen annan som har ett allvarligt problem om du inte kan hantera sprit och börjar kladda på flickor som inte vill att du ska kladda på dem, när du är full. Du har problem. Sök hjälp för de problemen. Men kom inte och skuldbelägg vanliga, hederliga män som sköter sig bara för att du gör som du gör.

Jag är inte som du. Du är inte som jag. Tack gode Gud för det. Det finns inget manligt som återfinns i alla män och som tvingar oss att ta på flickor som inte vill att vi ska ta på dem.

Det är ett individuellt beslut som varje människa har att ta ställning till.

Det är brottslingar och äckel som gör sådant. Inte män. Ansträng er en smula och se skillnaden. Hur sjukt får det bli? Hur galet har ett land blivit när en man kan skylla ifrån sig på fullständiga främlingar bara för att man (tyvärr) råkar tillhöra samma kön som honom själv.

Vänsterpartiet verkar ha tappat det helt.

PREMIÄR.

Jag kommer börja skriva om Italien, italiensk och europeisk fotboll igen.

Jag har gjort det i nästan tio år, först på Svenska Fans, sedan på Expressen, sedan även på TV4.

Jag startade januari 2007 och jag har verkligen saknat ett återkommande och konkret sammanhang för detta.

Jag har vunnit fina priser för mitt skrivande om fotboll, bland andra Aftonbladets Stora Bloggpris och Svenska Fans pris Guldskölden som Sveriges bästa sportjournalist och Sveriges bästa sportblogg.

Jag kommer skriva mest om italiensk fotboll, men också om övriga ligor och länder. Dessutom är det ju EM i sommar och Sverige och Italien är ju i samma grupp…

Bara en sådan sak…

Jag kommer samla allt mitt skrivande om italiensk fotboll på ett och samma ställe, nämligen här på www.marcusbirro.se under fliken fotboll.

Jag hoppas du vill följa med!

[adinserter name=”marcusbirro.se – Mid”]

Nästan fullsatt i Bankeryd.

Jag är lite ringrostig, jag märker det när det blir min tur att tala i den nästan fullsatta Missionskyrkan i Bankeryd.

Det är ingen självklarhet för mig att få resa runt och tala om tro längre så jag är väldigt tacksam över att Bankeryd vågade öppna sina portar, och jag är glad att så många ville komma och lyssna.

Mitt framträdande är lite ofokuserat men jag försöker göra så gott jag kan. Jag vill att publiken ska känna och veta att jag förändrats, att mycket har tonat ner i mitt hjärta där annat blommat upp.

Efteråt är det lång kö vid bokbordet och det är alltid en glädje att få ta emot så mycket uppskattning och signera sina böcker till människor efteråt.

I bilen tillbaka till hotellet berättar ungdomspastor Daniel om att göra något för någon annan utan att det sys, utan att det märks och kanske, tänker jag fast för sent när han åkt, är det vad skrivande kan vara i sina bästa stunder, små ljusa, trappsteg skrivna av någon annan men snickrade på av dig. Mina ord hjälper dig tillbaka till dig själv. Och tvärtom.

Så vill jag ha mitt skrivande.