Author Archives: Marcus Birro

100 dagar kvar till EM…

image

 

Det finns ingen flykt från skrivandet. Jag måste sätta mig vid datorn, trots förkylning, trots feber, trots sömnbrist. Jag vet ju också att jag mår så mycket bättre när skrivandet väl börjar flöda.

Förutom kärleken till Michaela och till mina barn finns det ingenting som är lika starkt som kärleken till mitt yrke.

Alltså skriver jag. Barnen rusar runt med sportlov i blodet och det är verkligen full fart från klockan 07 till kvällen men det är nyttigt för en sådan som undertecknad att få finnas till för andras skull, att träda ut ur den här egoflottiga skalet som jag irrar vilse i ibland.

Mitt liv som en rondell av strider, förluster, nya strider, pengar, brist på pengar, skilsmässa, advokater, ålder, rädsla, trötthet, vemod och det är en rondell från helvetet för det går inte att komma ur den…

Förutom via skrivandet då.

Skrivandet är allt annat än rondell.

I dag är det 100 dagar kvar till EM och i Italien snackas det mycket om att varken Andrea Pirlo eller Daniele De Rossi är aktuell för EM som det ser ut just nu.

Italien har ett högst ordinärt landslag inför det här mästerskapet. Försvaret är medelmåttigt, mittfältet är medelmåttigt, medan anfallet inte ens är medelmåttigt…

Ärligt talat, Zaza? Eder? Pele´?

Orkar inte…

Och du bygger inte ett starkt skelett av med spelare som Sorriano, Bernadeschi och Berardi (någon som minns honom från U21-EM sommaren 2015?)…

Jag såg Antonio Conte ihop med Marcello Lippi på läktaren i veckan och Lippi byggde onekligen verkligen ett LAG av spelare som var och en för sig själva inte alls var lika bra som helheten blev tillsammans, men Conte har inte i närheten av samma kaliber att välja emellan.

Serie A är inte så usel som hatarna älskar att degradera den och ett italienskt landslag är alltid ett italienskt landslag men inte ens jag orkar tro annat än att det kommer bli en kamp på strupen med Sverige om att följa Belgien vidare från gruppspelet.

Å andra sidan är det alltså 100 dagar kvar…

Det finns alltså hopp om att en stor skandal kan vevas igång och ge lite extra energi…

[adinserter block=”4″]

 

Beröra via sin röst.

Jag vet att min bror Peter har några gamla kassettband med mig när jag är tio år och leder mitt eget radioprogram… Jag snackar om Ebba Grön, om VM i fotboll (detta var hösten 1982 efter att Italien vunnit VM)och om de brevvänner jag hade vid den tidpunkten…

Ungefär som nu alltså…

1999 var jag med och startade Frank i P3 och mellan 2007-2010 var jag med och lyfte Karlavagnen i P4 till fantastiska lyssnarsiffror.

Just Karlavagnen är bland det roligaste jag gjort. Jag lärde mig väldigt mycket om människor under de där sena fredagskvällarna.

En ny grej jag introducerade i Karlavagnen var krönikorna. Jag skrev tre nya till varje avsnitt och de blev väldigt uppskattade. Ni som hört Radio Birro vet att jag där har två krönikor per program.

I kommande avsnitt av Radio Birro tänkte jag enbart samla ett gäng inlästa krönikor. Det publiceras på fredag.

Nästa vecka återgår Radio Birro sedan till ordningen igen med en gäst precis som vanligt.

 

Skriver minsann dikter igen.

Vid sidan av allting annat jag skriver och arbetar med just nu, Pod, roman, krönikor, artiklar, tv-program för tidningen Dagen, upptäckte jag just att jag också börjat skriva på en ny diktsamling…

Några stycken har det hunnit bli och de är…bra.

Jag älskar poesi och har gjort så sedan jag upptäckte Karin Boye, Ekelöf, Tranströmer, Bruno k Öijer och Dan Andersson som tonåring.

Jag har hittills givit ut fyra diktsamlingar; I den andra världen (1992, min första bok) Skjut dom som älskar (1997) 43 Dikter (2006) och Svarta Vykort (2007).

Det känns fint att skriva dikter igen.

Kanske den sämsta kommentaren någonsin.

En människa definieras efter hur hon handskas med sina nederlag. I framgång kan vem som helst veckla ut sina vingar och låta sig lyftas av vinden. I framgång är ingenting särskilt svårt.

I nederlag, i förlust, i katastrofens bleka disighet, blir vi människor lika varandra. Det stampade jordgolvet är lika för oss alla.

Botten svider. Det är ett rätt hemskt ställe.

Minns ni när Håkan Juholt var partiledare för Socialdemokraterna? Jag var nog den ende som tyckte om honom. En yvig, känslosam man från Oskarshamn som vågade snacka om litteratur i talarstolen är värd all respekt.

En man som kallar till presskonferens för att meddela sin avgång (efter att ha blivit utknuffad av sina partivänner, solidariskt och fint…) i ett köpcentrum i Oskarshamn är definitivt värd all respekt.

Jag gillade honom helt enkelt.

Nu är Socialdemokraterna nere på samma siffror som under den gode Juholt.

Då är det intressant att höra förklaringarna. Finns det ödmjukhet? Finns det en saklig debatt eller diskussion om varför det inte lyfter? Finns det någon som vågar lyfta blicken och erkänna (detta fantastiska ord som verkar vara tabu i politiken) vad som gått snett?

När tillvaron rasar måste man rannsaka sitt hjärta. Man måste erkänna sina fel och sina brister. Särskilt om man är satt där man är satt av människor som röstat på en. Politik handlar uteslutande om förtroende. Det är andra, det är du och jag, som ger makten legitimitet.

Makten har den makten över dig som du tillåter den att ha.

Därför är rannsakan inte bara viktigt för ett parti i kris, det är också viktigt för de människor som röstat eller slutat rösta på partiet i fråga!

Ett parti är sina väljare och sympatisörer, varken mer eller mindre.

Låt oss därför lyssna till Socialdemokraternas partisekreterare Carin Jämtin om krisen: ” Vi har inte lyckats sätta våra frågor i fokus, det vill säga, arbetslösheten, , få till en bättre skola, men också att göra välfärden bättre för alla.”

Det kan nog vara (i rätt hård konkurrens) det i särklass sämsta uttalandet jag hört från någon politiker någonsin.

Hur blind får man vara? Hur fruktansvärt världsfrånvänd får en partisekreterare bli innan någon reagerar?

Har S levt fullständigt med skygglappar det senaste halvåret? Hur kan man på allvar hävda att man inte lyckats sätta sina egna frågor i fokus?

Det är ju världen och omständigheterna som sätter frågorna i fokus! Och då handlar regeringsmakt om att handskas med de frågor som väljare, folket och världen runt omkring anser vara viktiga…

Och tänk om det är så att folket insett att Socialdemokraterna inte klarar av att hantera de frågor som världen ställer i fokus. Tänk om folk sett rakt igenom den handlingsförlamning som drabbat stora delar av regeringen? Tänk om denna tafatta och allt annat än statsmannamässiga hantering av det som sker är något som folket ser och därmed tar avstånd ifrån?

Tänk om Jämtin istället hade sagt: ”Ja, det är bara att erkänna det. Vi har varit tvåa på varenda boll sedan valet 2014. Vi har samlat resten av partierna, utom ett, och försökt bygga ett pansar mot det där andra partiet, och därmed har vi visat långfingret åt de som använt sin demokratiska rättighet i det här landet, vi har inte haft en enda vision, inte en enda dröm om någonting, utan allt vi har gjort är att reagera i efterhand på det som sker. Vi ber om ursäkt för allt detta och vi kommer nu ägna några månader åt att självrannsakan och eftertanke för att försöka komma tillbaka som ett parti att räkna med till valrörelsen 2018. Förlåt igen för att vi inte haft ett enda svar på de tusen nya frågor som omvärlden ställt på Sverige som land”.

Tänk om Jämtin hade sagt så istället.

Då hade jag kramat henne.

Tacksam för att ni sponsrar.

En kvällstidning kostar närmare tjugo spänn.

För det får man en trött ledarsida, en oläsbar, stendöd kultursida och sedan ett gäng vinklade nyheter. Ibland får du till och med en duktig skribent, ett seriöst granskande och några rader om italiensk fotboll…

Sedan kommer tio sidor om Melodifestivalen.

Ändå är det ingen som skulle kritisera Expressen för att de tar betalt för skiten.

Allt jag skriver, spelar in och publicerar är gratis.

Men det finns en möjlighet att sponsra mitt skrivande och Radio Birro genom att sätta in en krona eller två på mitt Swish-konto.

En del tycker att det är tiggeri och det får de gärna tycka.

Själv ser jag det som en gerillahandling, och jag tar mig faktiskt rätten att åtminstone erbjuda er att betala en slant för mitt arbete.

Ni måste inte. Ni får läsa ändå. Men ni får tillfälle och chans att lägga den där tjugan till mig istället.

Jag ska vara ärlig. Utan Swish hade jag inte haft råd att fortsätta producera Radio Birro som trots väldigt goda lyssnarsiffror inte genererar en enda krona i annonser eller annat.

STORT tack till dig som sponsrar mitt skrivande. Jag önskar att jag kunde tacka er alla en och en.

Ni ger hopp och inte bara pengar.

Mitt konto i Swish: 1236779953

Litterära minröjare…

Tecknen är i det närmaste tidlösa. De har funnits där länge. Några av oss; skriftställare, författare, människor med örat mot marken och blicken riktad både inåt och utåt, äger kanske förmågan att något tidigare läsa av dessa tecken i tiden.

Litterära minröjare.

Människor med hjärtat i kupade händer, märkligt svaga och starka på samma gång, med en sällsam förmåga att få knäckta vingar att lyfta igen, upp igen, mot den där sotigs himlen, nya himlar, nya strider, nya vinster och nederlag…

Få författare har betytt lika mycket för mig som Ulf Lundell. Han har varit en sorts dov spegel genom hela mitt liv, en tröstare, en modig, grinig typ som vågat vara patetisk, romantisk och därför mänsklig, en av de riktiga konstnärerna. Genom åren har jag rört mig i olika tempon runt hans verk, men han har alltid varit viktig. På så många olika sätt.

2003 gav han ut en bok som väl mest är att likställa med en sorts blogg i tegelstensformat, en bok med samlade reflektioner om samtiden, kärleken, politiken, musiken och skrivandet. I texterna kan man se att den sträcker sig tillbaka till i alla fall slutet av nittiotalet. Han skriver om VM i fotboll 1998 och att det är 1994 och hjälper oss därför att placera det han skriver rätt i tiden.

Så här skrev Ulf Lundell  för snart tjugo år sedan:

” Det är ett av det här landets största handikapp, att vi tror oss så mycket förmer än andra men att förstås inte är det, hur mycket vi än vill oss det. ”

Och så har Lundell, detta alltså i slutet av nittiotalet redan, formulerat åsiktskorridoren på följande sätt:

” Här får ingenting luftas, här råder faktiskt en besynnerlig form av åsiktsförbud. Det finns så mycket i dagens Sverige som borde få luftas upp men skräcken för att detta uppluftade ska ta form och bli allvarliga hot är så stor att…Under mattan med det. Vi ska hålla oss för goda, vi ska vara ideala, vi ska tänka oss fina så blir vi fina, och där under mattan gror skiten, gror frustationerna.”

Det är en anmärkningsvärt klockren profetia.

Han skriver också, efter att han lyssnat på radio om en framväxande islamistisk fundamentalism i svenska förorter (detta skrivet runt 1998):

”Unga män som återvänt till ursprunget, till medeltiden alltså, allt kan lösas genom att följa profetens ord och en norsk forskare säger att i ett framtida Sverige kommer förmodligen det tänkandet slå igenom, lagar, regler, förhållningssätt, förenklingar, strävhet, kärvhet, stränghet, fundamentalism. Vill vi det?”

En författare måste vara obekväm, skoningslös, innerlig, självutlämnande, modig, orädd.

Annars är han ingen författare.

Lundell: ” Att vara författare och inte kunna skriva utan ensamhet.. Och inte kunna uthärda denna ensamhet…Utan att skriva”.

Nytt tv-projekt med tidningen Dagen.

I julas fick jag chansen att göra tv-programmen Jul med Birro för tidningen Dagen.

Trots titeln handlade det väldigt lite om mig och desto mer om de människor jag träffade. Det var fantastiskt roligt att få ta ett steg bakåt och lyssna istället för att prata…

Tittarna uppskattade också avsnitten. Väldigt många tittade på programmen vi gjorde.

I dag blev det helt klart att jag kommer leda en större tv-satsning för tidningen Dagen.

Jag återkommer om detaljer men vill redan nu tacka för förtroendet. Det här kommer bli riktigt roligt.

image

Fotot är från tidningen Dagens redaktion i skarven 2013/2014 när Dagens läsare röstade fram mig som 2013-års kristna förebild.

[adinserter block=”3″]

Fanbärare för serie A.

Av allt märkligt jag gjort i media var nog Club Calcio i TV4 (vid sidan av vinsten i På Spåret) det roligaste jag fått vara med om.

Att få sitta i teve och snacka italiensk fotboll med Hussfelt, Nordahl och de andra var verkligen en stor ynnest. Att få vinna Guldskölden (ett pris Erik Niva med viss rätt vunnit varenda år sedan jag vann det….) är fortfarande overkligt stort i min värld.

Jag kom från sidan, tog en brutal löpning, tränade när alla andra sov och lyckades under en tid bli fanbärare för serie A i Sverige. Jag glömmer aldrig när en viss Wegerup på Aftonbladet klappade mig på huvudet och utbrast ”Det spelar ingen roll hur bra du skriver om Italien, någon riktig sportjournalist blir du aldrig”.

Hon hade rätt så klart. Jag är ingen journalist. Men få skriver lika bra om Italien och serie A än vad jag gör.

Och att inte vara journalist ser jag numera som en av mina största styrkor…

I går när jag låg hemma och såg Juventus-Inter saknade jag Club Calcio mer än jag gjort på väldigt länge. Det var en fin tid. Nu är det en annan tid och den är fin på andra sätt. Så fungerar livet. Det är i ständig rörelse. Men just därför kan det vara nyttigt ibland att se tillbaka och påminna sig själv om att man faktiskt varit med om en hel del värdefullt i sitt liv.

Jag kan sakna att vara en betydande medial del av serie A-bevakningen i Sverige. Men när jag spanar efter dagens italienska fanbärare hittar jag….ingen. Ingen har tagit upp flaggan jag håller i bilden nedan. Om Viasat behöver förstärkning någon söndag ringer de sin gamla trotjänare Nordahl och det är naturligtvis rätt och riktigt, karln är helskön, men det säger också en del om hur få som verkligen brinner för och älskar serie A.

Men vi som älskar den italienska ligan älskar med samma innerliga övertygelse som vi alltid har gjort.

 

image image

[adinserter block=”4″]

Älskar alla dig, älskar ingen dig!

Under löprundan (som kändes som om den drog iväg rakt in i solen) på Västerbron funderar jag en del på förtroende…

Att känna förtroende för någon, att vinna någons förtroende. Och att förlora förtroendet.

I min värld handlar det om att inte köpslå med sitt hjärta. Om man agerar utifrån sitt hjärta och sin övertygelse också när man vet att det kommer blåsa snålt är man värd mitt förtroende.

Om man vågar stå för sina beslut är man värd sitt (och mitt) förtroende. Om man orkar resa sig i dammet och smutsen från ännu ett nederlag och orkar le mot världen är man värd mitt (och sitt) förtroende. Om man vet att man kommer bli hotad, hatad, jagad, förtalad men ändå väljer att skriva och höja sin röst är man sannerligen värd mitt förtroende.

Om man vet att gammelmedia i Stockholm och på landsbygden kommer samla sina trupper för att försöka plocka varenda gram av ens anseende genom lögner och förtal men ändå vågar stå för den man är är man sannerligen värd sitt förtroende.

Man kan förbruka ett förtroende, och man kan ljuga på så väldigt många olika sätt.

Ett subtilt sätt är som de flesta politiska partier gjort de senaste två åren, är att reagera på det som sker men aldrig ha en enda egen plan, inget kryss på sitt karta, ingen enda vision. Det är en sorts lögn.

För att inte tala om Moderaterna som pekat finger och skakat på huvudet åt ett visst annat parti och sedan helt fräckt stulit hela idéer.  och förslag från just det partiet….

Och så detta att Sveriges utrikesminister målas ut som en modig person. Varifrån kommer den missuppfattningen? I deklarationen hon läste upp nyligen fanns ingenting som stack ut, inget mod överhuvudtaget.

Exempelvis inte en bokstav om de förföljda kristna i världen och i Sverige. Inte en enda mening som skulle kunna stöta bort en enda person om någonting.

Inte många politiker som har en enda visionär tanke. Alla är skräckslagna.

Och inte bara offentligheten, också de folkliga lagren är fulla av folk som skriker om och kräver förtroende men som aldrig vågat yttra en enda obekväm sanning en enda gång, som håller käften i fikarummen, som hukar i gränderna under hela sina liv.

Fega människor som vill ha förtroende och respekt trots att de inte riskerat ett enda gram i sina liv, trots att de slickat varenda arsle de kommit åt, trots att de gömt, förträngt och hållit käften när de borde och kunde ha höjt sin röst.

Varför ska jag respektera dem?

I dag är det på dagen 30 år sedan Palme mördades. Jag var fjorton år 1986 och jag högaktade Palme för hans närvaro, hans intensitet, hans skarpsynt och för att han tog ställning! Han vågade.

Han var en vattendelare. Han tog strid för sina sanningar och man kan tycka vad man vill om det men jag högaktar det. Jag respekterar människor som vågar brinna för det de tror på, som inte hukar i skuggorna, som drar den där näven ur fickan, som vägrar kröka rygg, som tar strid för det de tror på, som ser vad som sker omkring dem och faktiskt är beredda att riskera ett och annat för att förändra och förbättra.

Jag behöver inte hålla med alla de människorna om allting, många gånger håller jag inte med om något, men jag respekterar dem! De förtjänar min respekt eftersom de kommer till mötet mellan oss med sin övertygelse och just därför också är beredda att lyssna till min övertygelse.

Ta en kille som vår nuvarande statsminister…

Han tycks inte ha formulerat en enda vision i hela sitt liv, inte en enda egen tanke. Jag tror inte han satt ett enda kryss på en enda karta och sedan börjat leta efter den där skatten i hela sitt liv. Han bara svamlar, han hamnar två på varenda boll, han står framför kamerorna och stammar och han är skäret en hygglig karl, säkert en godhjärtad medmänniska men han har ingen ryggrad, han har inga ballar, han verkar inte orka eller brinna för någonting alls.

Jag vill se elden i ögonen! Jag vill lyssna på sanningarna och sedan själv ta ställning.

Förtroende är något man förtjänar genom att sluta försöka vara alla till lags.

Älskar alla dig, älskar ingen dig.

Tack för att ni finns.

Jag tror att de trodde att jag skulle försvinna, hitta en grop i marken, en skitig rock, en motvind att streta emot, en bänk att sjunka ner på med en flaska eller två, en ändhållplats att ständigt jaga ikapp, en gränd att återvända till natt efter natt…

Jag tror att de trodde att de hade gjort sig av med mig…

På flera sätt hade de väl gjort det också. Men spelet förändrades. Gamla plattformar försvann, nya dök upp.

Från botten finns bara en väg. Upp. Jag har en bit kvar men jag är på väg

Jag blev så besviken när kyrkor bokade av förra höstens planerade framträdanden. Det är så mäktigt att få möta sina läsare, medmänniskor i den här märkliga tillvaron… Det är bland det roligaste jag vet att få komma ut i landet, det verkliga Sverige, och möta alla dessa människor. Så mycket ilska, så mycket värme, så mycket kärlek och så många unika historier som det här landet och dess medborgare bär på. Det är mäktigt.

Om man levt hela sitt liv på Södermalm och frotterar sig med likasinnade hela dagarna glömmer man till slut att det här landet är kart och avlångt, innerligt, sargat, vemodigt och subtilt upproriskt. Sverige är ett land med inre en slags lågfrekvent revolution på insidan. Hjärtan står i brand. Silar brinner mot en mörk vägg av skog och vinter.

Människor drömmer om förändring. Människor drömmer om att förändra sina liv men alla har inte orden, språket, möjligheterna eller pengarna att kunna göra det. Så de vänder sina egna vapen inåt. Jag vill hjälpa dem att inse att de inte är ensamma, att vi är på samma sida, att vi kan gå tillsammans en bit på den här vägen, i det här avbrända landskapet.

Det är lätt att glömma att vardagen i Falun, Edsbyn, Skellefteå eller Gävle ser väldigt annorlunda ut.

Det är nya tider nu.

I går kväll var det fullt med folk i vackra Hille Kyrka i Gävle. Så mycket människor. Jag undrar hur de hittat dit allihop… Alla dessa stolta, vackra, tilltufsade, ordinära och fantastiska människor som tar sig till en kyrka utanför staden en vanlig kväll i februari för att lyssna på en av dem. För det är vad jag är. 

En av er. Det är mäktigt. Jag blir stolt över att vara den jag är. Jag blir stolt när jag möter Michaelas ögon där i bänkraderna. Jag blir stolt att jag med hjälp av Gud och medmänniskor orkar resa mig upp när jag faller och jag är stolt över att jag hållit mitt hjärta intakt genom det här senaste året, att jag vägrade schakra med mitt kall och mitt skrivande, att jag betalade det höga priset.

För det jag förlorat är inte i närheten lika värdefullt som det jag återvunnit, bibehållit och erövrat…

Jag får så mycket värme, så oerhört mycket uppskattning. Tack för att ni kom igår och fyllde kyrkan. Tack för att ni finns.

Natten är som den är, men vi är i den tillsammans.

 

image image