Author Archives: Marcus Birro

Svensk politik är som en zombie som sålt sitt hjärta till lägst erbjudande.

Visioner. Drömmar. Planer.

Det är vad som driver (eller borde driva) en politiker. Det bör stå fullständigt klart att en politiker inte kan vara medelmåttig i sina visioner eller i sin övertygelse.

Han eller hon bör stå för något. Jag älskar människor som står för något, även när jag inte (och kanske främst då)  håller med honom.

Denna inre övertygelse bör alltid ha utrymme för lyssnande och för möten. Svensk politik är allt annat än möten just nu. Svensk politik  är olika röster i öknen, bara, meningslösa, enskilda skrik rakt ut i natten…

Statsministern är som ett barn som visslar i mörkret.

I SRP1 på söndagsmorgonen sade programledaren inför ett panelsamtal ( där någon sovit sig igenom planeringsmötet och bokat Lotta Gröning och Göran Greider, ärligt talat hur förutsägbart och meningslöst är det inte att boka dessa två till ett politiskt samtal i mars 2016) så här:

”Socialdemokratin har haft en tuff höst och en tuff vinter med flyktingkatastrof och en hel del annat”.

Jag reagerade på det. Det låter som om statsministern och hans inkompetenta styre liksom oförskyllt hamnat i en situation som de inte gått att värja sig emot, som om statsministern suttit svårt sargad på en pall i en källare med bakbundna händer och inte haft en enda chans i världen att reagera på allting som hänt och händer det senaste året.

Det är ju inte sant.

Den totala brist på handlingskraft som regeringen visat har varit självförvållad. Den typiskt svenska iskalla skräck för att prata om flyktingar och invandring (och allting annat som eliten klassat som ”känsligt”) de senaste tjugo åren låg som en blöt filt över allting ända fram till att Miljöparitet gick emot sitt eget hjärta och stod och grät ihop med statsministern på den där berömda presskonferensen när man sotade sitt hjärta på ett sätt som måst vara unikt i svensk politik.

Missförstå mig rätt. Jag älskar att Åsa R visade de där känslorna. För det var ett försök att behålla sitt hjärta intakt. Men mörkret vann. Hon gick emot sin egen övertygelse och går man emot sin egen övertygelse får man betala priset för det.

Man sålde ut sig själv för att få vara en del av makten. När Fridolin (en person, och människa, jag träffat flera gånger och som jag har stor respekt för trots att jag inte delar hans politiska åsikter) står och säger att det han just klubbat igenom är ”skit” handlar det nog mer om att han nu tvingas gå runt i en politisk kropp med ett svart hjärta som bara transporterar svart blod…

Han skäms. Han ljuger för sig själv så hårt han kan för att få fortsätta sleva runt i maktens gryta.

Jag hörde Tysklands förbundskansler Merkel härom dagen. Hon står fast vid att Tyskland ska fortsätta att vara det där landet som tar ansvar för strömmen av människor. Jag respekterar henne. Hon har en vision nämligen. Hon har en dröm, en plan, en politisk ide´och hon tror på den. Hon inser att hon kommer tvingas till eftergifter men hon riskerar faktiskt någonting genom att ha sin vision.

Man kan tycka vad man vill om hennes politik och bångstyrighet men jag gillar det där.

Är det någon som läst eller hört en enda vision från vår statsminister? Är det någon som vet något enda vad han innerst inne vill, vad han anser, vad han tycker?
Han reagerar ju bara på det som händer. Han står allt tröttare framför kamerorna och mumlar EFTER att det som hänt har hänt.

Han är som en kommun som väntar på en olycka innan man bygger ett farthinder framför förskolan…

Men en politiker måste kunna förutse ett skeende. Han måste ta ansvar för världen han har omkring sig och han måste ha moderna lösningar för ett modernt land.

Stefan L har ingenting av det där. Han är plågsamt inkompetent. Det är som att tro att man kan vinna serie A med Dzeko på topp. Det funkar inte.

Stefan L är säkert en god och varm medmänniska, det vet jag ingenting om. Men hans totala oförmåga att leda Sverige (lägg märke till det uttrycket, att ”leda Sverige”, det handlar inte om att ”dra Sverige efter sig”) är häpnadsväckande tydlig för allt som orkar bry sig ett enda gram om svensk politik.

Han borde ta konsekvenserna och avgå med omedelbar verkan.

Men det lär ju aldrig hända. Så Sverige får dras med honom till nästa val.

De andra partierna är inte mycket bättre de heller. Allting handlar om strategier, om att vara smart, att inte fälla en regering som uppenbarligen inte orkar styra landet. På vilket sätt tar man ansvar då?

Glöm inte att alla partier, utom ett, svor en ed att rösta fram sina motståndare under flera år framåt, trots att man egentligen inte ville.

Svensk politik kryllar av zombies, levande men döda kroppar som hasar runt efter att ha sålt sina hjärtan till lägst erbjudande.

Det är hiskeligt obehagligt.

[adinserter block="3"]

La Famiglia…

 

En del av oss tror att vi inte är förtjänta av lyckan. Så vi rör oss ifrån den. Många lever hela sina liv med ljudet av en välförtjänt kärlek surrande en bit bort, som en radio i ett angränsande rum, som en längtan efter något man inte kan sätta fingret på…

Men stannar vi, i nåd, i frid, i förväntan, så kommer den där lyckan i form av kärlek till en annan människa. Och om vi vågar göra en drastisk inventering av våra liv, och om vi är beredda på att låta kärleken skölja oss rena så kan vi faktiskt bli något så banalt som vän med oss själva och då kan vi också få nåden att bli förälskade igen.

Michaela.

Älskar henne.

En magisk middag på fantastiska La Famiglia på Kungsholmen.

 

imageimage image

Bloggen har 17.000 besök per dag…

Mörkret faller inte längre. Det kommer smygande. Också detta en föraning om våren. De har rest byggnadsställningar mot huset… Det ser ut som kulisserna till en spelning med Peace, Love And Pitbulls 1993…

Hör av han som sköter hemsidan att denna blogg haft 17.000 besök per dag de senaste tre dagarna.

Tidningen  Världen idag (som jag fick sparken ifrån) har en upplaga på ca 4500.

Dala-Demokraten har färre läsare än min blogg. (men Göran Greider åker land och media runt och talar om allt och alla).

I etablerad press existerar jag fortfarande inte.

Men 17.000 per dag i 30 dagar betyder över en halv miljon besök på bloggen.

Det är, vad vi som var med förr brukade kalla, en mindre revolution.

Ett från hjärtat stort tack till alla er som med sådan iver och beslutsamhet väljer att läsa det jag skriver.

Det är fantastiskt. Blir både glad, stolt och rörd.

 

Samtal med Nanne Bergstrand.

Bajen-träning-9999Il Mister kallas tränarna i Italien. Det är så spelarna tilltalar dem, både privat och i media när de talar om dem. (Möjligen med undantag för Francesco Totti och Romas Mister, Spalletti…)

En riktig Mister har varit med ett tag, har hjärtat på rätta stället, är både förankrad i sin fotbollsfilosofi och i livet utanför fotbollen.

Hammarbys Mister heter Nanne Bergstrand och är en varsam tänkare, en djupsinnig, egen och på flera sätt respektingivande man. Jag tycker så mycket om människor som låter livet läcka in i fotbollen, som envisas med att faktiskt få undan allt bråte på autostradan mellan hjärtat och hjärnan. Livet är kort och för stort för att snävas in.

En klubb definieras av så många olika delar. Dels är det historien, dels är det fansen, det är spelarna, både de unga och nya och ikonerna. Sedan är det styrelse och ägare. Mitt i detta finns då tränaren som en sorts spindel i nätet och det är tränarens ideér och tankar som bygger det där nätet.

Få tränare förtjänar att kallas Il Mister lika mycket som Nanne Bergstrand.

Brödtext:

Jag frågar honom om hans fotbollsfilosofi, om den är konstant över tid eller om man måste anpassa sina tankar om hur kan vill spela till vilket material man har att arbeta med.

  • Man måste kombinera. Man måste så klart ta hänsyn till spelarna man har. Sedan är min filosofi också påverkad av fotbollsutvecklingen. Och den tekniska utvecklingen. Det är ju stor skillnad på spelet nu och när jag startade som tränare. Tyskland är ett föregångsland när det gäller att kombinera tekniken och ett högt tempo. Vi måste få fler löpningar som görs i hög hastighet per spelare och match. Nästan samtliga löpningar görs utan boll. Marcus, vet du förresten hur länge en spelare har bollen i varje match?
  • Nej…
  • 2 minuter per match. Vilket betyder att varje spelare INTE har bollen i 88 minuter…

– Om vi snackar kultur och traditioner  och jämför Kalmar och Hammarby så är det ju viss skillnad. Hammarby är ju en sorts storklubb trots att Kalmar ju haft betydligt större framgångar än Hammarby de senaste tio åren typ? Hur tänker du runt det?

  • En fördel är att hålla distansen. När man är en del av Hammarby måste man respektera fansen. När man var yngre när egot var större, då satte man sig själv främst. Nu är det annorlunda. Jag vill hjälpa Hammarby. Det är så jag ser på det nu. Jag vill hjälpa Hammarby att nå framgångar, det är därför jag är här.

Jag frågar honom lite om pressen på och runt Hammarby. Jag vill veta hur han tänker på att det kanske finns spelare som gillar den där pressen, som växer av den stora kravbilden.

  • Så där säger alla spelare, att de älskar pressen. Tills motgångarna kommer…
  •  Det är ju olika för olika spelare, olika psyken, tänker du så att anpassa dig efter spelare eller har du en övergripande strategi för laget?

– Jag vill utbilda spelarna för att förstå sin egen tankevärld. Vi kör det där både kollektivt och individuellt Jag vill rikta in dem väldigt mycket på det inre livet. Jag tror att framtidens ledarskap kommer handla om att nå en insikt om att att leda sig själv.

  • Är fotbollspelare mottagliga för levnadsregler och filosofi?
  • Man får ha en dåres envishet.
  • Hur känner du på riktigt i hjärtat när Hammarby möter Kalmar?
  • Det där är märkligt. Det är fokus på nuet. Jag var lite orolig att det skulle bli jobbigt men det kändes helt okej. Jag åker ju förbi Guldfågeln Arena väldigt ofta och det hugger inte till i hjärtat alls längre. Jag är fokuserad på nuet.
  • Har du en förebild bland tränare?
  • När jag var yngre hade jag det. Nu när man ser en del tränare under Champions League hoppas jag att det är teater de spelar på för….annars….alltså….om det inte är teater är ju många av de där människorna halvpsykopater….

-Vilket land och liga följer du allra helst?

– I dag följer jag England, Tyskland, Spanien. Och Italien! De har en intressant liga igen tycker jag. De har förändrat sitt spelsätt de senaste åren och blivit väldigt bra på återerövringsfotboll.

  • Har du någon kontakt med Henrik Rydström idag?
  • En sorts avtalsvänskap… Han var en fantastisk lagkapten.  Jag gav honom en bok när vi skildes åt, En ny jord av Eckhart Tolle.
  • Vad handlar den om?
  • Om att komma till rätta med sitt stora ego..
  • Vad gillar du att göra förutom fotboll?
  • Läsa. jag älskar böcker. Tidigare läste jag mycket deckare men nu är det mest böcker om personlig utveckling.

– Har du några drömmar som tränare? Landslag? Champions League? Hur tänker du?

  • Det är viktigt att ha drömmar. Men när man blir äldre ändras det till att mer ha intentioner.  Det är så jag ser på Hammarby med. Jag har intentioner med Hammarby och det här laget har en ljus framtid. För studera fotbollen av idag. Vad handlar fotbollen idag om? Den handlar om att sälja förväntningar eller hur? Därför säger alla lag att de ska vara på den övre halvan men det är ju en praktisk omöjlighet.
  • Ja…Man säljer förväntningar och vi fans skördar sorgerna…
  • Exakt. Men en realistisk tankegång tror jag kan vara en nyckel till framgång

På besök i Bajen-land…

På flyget hem från Rom hamnar jag snett framför ett par i Bajen-tröjor. De finns överallt. Jag hör att de nämner mitt namn (exakt på det sättet som berättar att de tror att jag inte hör det) och jag utgår iskallt ifrån att de avskyr mig och förbereder mig på en lång resa med plötsliga knän i ryggslutet…

Men de låter mig vara i fred och jag får istället fördjupa mig i en av de många dagstidningar som skriver nästan uteslutande om fotboll som finns i Italien, Corriere dello sport.

En underbar återkommande grej i den tidning är den helsida där man går några kliv längs minnenas gata. Man plockar fram allt ifrån finalförlusten i VM 1994, till segern mot Tyskland 2006, via en hopplös förlust 1958 mot Nordirland (en förlust min far fortfarande minns och får rysningar av, Italien missade därmed VM i Sverige 1958).

Men det som är allra häftigast är när man gör djupdykningar i helt vanliga kvalmatcher. Som VM-kval mot Lichtenstein 1976 eller när Sacchi ber om förlåtelse för ett uselt landslag efter 2-1 borta mot Malta 1993.

En sak jag älskar med Italien och italiensk fotboll är att rapporteringen, media, vågar ta människor på allvar. De har insett att livet hänger ihop. Det går inte att skilja konstformer åt. Litteraturen är lika viktig för människans själ som fotbollen. Alltså tar man även författare på allvar. Alltså är sportsidorna fulla av skribenter som tar det skrivna ordet (och därmed också sina läsare) på största allvar.

När vågar någon på allvar gå en enda meter ifrån mallen om att skriva 1000 tecken efter varje match eller på sin höjd skicka en sin superreporter till en tysk b-lags match och sedan skriva en alldeles för lång text om fulla supportrar med vänstersympatier.

Att ta fotboll på allvar är att ta människor på allvar och vi tar inte människor på allvar förrän vi på allvar förstår att varje människas hjärta rymmer både konst, litteratur,  kärlek, hat, sorg och smärta. Jag lär mig mer om livet genom en dikt av Tranströmer än jag någonsin gjorde under 12 år i skolan. Jag lär mig mer om fotbollen genom att se Totti värma upp på Stadio Olimpico än jag gör genom att läsa ännu en självgod artikel i Offside om fotbollens spännande utveckling i Nepal. Jag lär mig mer om vilken oerhörd patetisk men underbar roll fotbollen har i mitt liv genom att, som i RAI tidigare i veckan, höra och se fem tårögda män tala om Brasilens Socrates än jag får genom att se en supersmart matematiker rita pilar på en grafisk skylt.

Jag lär mig mer om livet och kärleken genom att förstå vilken sorts människa Rodrigo Taddei är än jag lär mig om någon med pilar visar hur man sprungit under första halvlek.

Fattar ni?

Sluta lägg fotbollen i en omkullvräkt stol. Sluta förvandla fotbollen till matematik för genier. Stäng omvägen via hjärnan. Låt hjärtat tala. Låt sångerna ljuda. Låt passionernas fönster ställas på vid gavel. Låt halsdukarna hänga ut. Låt fanorna vaja för vinden. Låt litteraturen tala till er på sätt som era lärare i skolan aldrig kunnat förmedla.

Låt fotbollen få flytta tillbaka dit där den hör hemma.

Till hjärtat.

Bajen-paret bakom mig knäar mig inte heller i ryggen en enda gång… Jag måste verkligen sluta vara så förbannat paranoid. Vi landar i Stockholm och i ett regn som yr från alla håll.

Ena dagen springer man under broarna i den eviga staden. Den andra dagen springer man i dammet på Söder Mälarstrand.

Stockholm är vackert trots allt.

Lyssnar på Lundell som sjunger ” Jag är hemma, ändå längtar jag hem”.

Älskar Lundell. Han är också Sverige. Han bodde länge en brant kurva ner från där jag bor nu. Jag gillar tänka så. Jag läser att han kunde höra Hammarby spela bandy nere på Zinken från sin våning (jag har ingen våning, bara en lägenhet) intill Hornsgatan.

Jag tänker på Lundell när jag kommer hem och slänger in min väska i köket och öppnar fönstret mot regnet. Också jag kan höra Hammarby-klacken sjunga sina sånger. Men det är inte fotboll det handlar om. Inte än.

Det är bandy.

Jag har några italienska vänner som älskar bandy ända sedan den dagen jag släpade med dem på en match för några år sedan. Först stod de bara och smålog lite hånfullt. Sedan drack de ur min polares medhavda “bandyportfölj” och sedan for de ut i långa kärleksförklaringar till denna märkliga form av idrott, denna “fotboll på is” som de kallade den.

Bandy är inte riktigt min grej. Fansen nere vid Zinkensdamm ser lite frusna ut när de käkar en korv utanför Konsum på Hornsgatan. Bajen-fans måste ha ett Hammarby att älska och spelas det ingen fotboll får bandyn duga. Energin är väl inte på topp bland de jag ser traska ner för Lundagatan. Några killar i grönvita halsdukar dricker några pliktskyldiga öl i Skinnarviksparken. De ser lite loja ut. Jag smyger mig in på matchen och ser de där människorna åka i sina cirklar med sina hjälmar och böjda klubbor. Fansen är med på noterna och sjunger sina sånger.

Hammarby är ett fenomen på väldigt många olika sätt. Oavsett var man har sin lojalitet någonstans finns det något väldigt förenande med en förening som lyckas locka sina supportrar till samtliga sina olika lag. Givetvis är fotbollen den i särklass största men efter några år på Södermalm är det väldigt tydligt att väldigt många människor, som faktiskt kanske inte älskar fotboll eller ens går på alla matcher, definierar sig som Hammarby-fans. Bajen har blivit en tillhörighet som berättar något om den som tillhör. I marknadskretsar skulle man nog kunna säga att varumärket Hammarby lyckats extremt väl med att presentera sig som ett livsval, en identitet. Om man känner sig utanför, lite ängslig, rädd eller förvirrad kan man alltid vandra in den under den grönvita fanan. Då blir man som de andra här på Södermalm och är det något människor i Sverige (och kanske särskilt på Södermalm) älskar så är det att vara som de andra. Det där är en märklig och lätt skrämmande sak med den här stadsdelen, alla människor som går runt och ser ut som kopior av varandra men som själva tror att de är helt unika…

Så kan man gnälla. Men det gnället bär också en viss doft av avundsjuka från en som står utanför. De tycks verkligen ha något jag inte har. De är som syskon i den här märkliga världen.

Att följa ett fotbollslag nära utan att vara supporter har varit, och är, extremt intressant. Jag tror det är nyttigt för mig som fotbollsälskare att bli en del av en klubb jag inte håller på, och jag tror också det är bra klubben och deras fans. Ofta rör sig en supporter mellan två i grunden lika avbrända landskap. Antingen är det totalt fokus på den egna rörelsen, vilket närmast kan liknas vid ett sorts sektbeteende, eller så handlar det om förakt från mediekåren eller hat från fans från de andra lagen.

Balans är inte en av supporterns starkaste egenskaper…

Årsta IP, Slutet av februari 2016.

En öppen grind och en liten backe ner till ett graffitimålat hus. En gräsplan. Klockan är fem i två på eftermiddagen och Hammarbys träningsanläggning ligger öde.

Det finns något avväpnande i sympatiska träningsanläggningar. Jag var på Milanello inför en Champions League-match med Milan för något år sedan och jag blev behandlad som en god vän. När lagkapten Montolivo kom in kom han fram och hälsade fast vi aldrig hade setts förut. De flesta riktiga reportrarna himlade lite med ögonen, kanske hade de sett igenom det där (vilket dock inte hindrade dem från att äta upp all gratismat) men jag blev genuint lycklig.

Jag har snirklat mig in i det allra heligaste på San Siro tillsammans med Thomas Nordahl, jag har stått och väntat vid Romas anläggning Trigoria i timmar och jag har blivit bortjagad av arga Inter-fans utanför Appiano Gentile när jag ville snacka om Zlatan något dygn efter att han sålts till Barcelona…

Årsta är svenskt när det är som bäst. Hammarby är trots allt en av Sveriges största och viktigaste föreningar men man kan traska ner till dem som om de vore Mossens BK. Jag tycker mycket om det där. Det är kanske åldern. Plötsligt lär man sig uppskatta de gamla folkhemsidealen, föreningslivets grunbultar, det genuina, det som är på riktigt i en allt mer hysterisk och korrupt fotbollsvärld.

Några nyfikna men svårimponerade materialare, några unga kvinnor som jag frågar om Erik Israelsson och  Dusan Jaijic är där inne.

  • Ska du träffa spelare nu, frågar dem, de har nog åkt hem allihop.
  • Fast jag skulle…
  • Men Erik är en snäll och ordningsam pojke så har ni bestämt tid sitter han säkert där inne och väntar.

Mycket riktigt sitter han vid ett bord och väntar. Han bjuder på kaffe och undrar om jag kommer skriva mycket om Totti nu…

Jag ler och försäkrar honom att jag inte kommer tillskriva honom några citat om Totti…

  • Hur trött är du på det där som hände i höstas?
  • Jag är ganska trött på det men jag fattar ju att folk är intresserade. Jag fick så mycket kärlek runt den där grejen som var var helt otrolig. Men efter årsskiftet har jag velat distansera mig lite.  Jag är väldigt tacksam och mina känslor för klubben har förstärkts. Hade detta hänt i Kalmar hade det ju aldrig fått en sådan här genomslag.
  • Har AIK hört av sig?
  • AIK skickade blommor och de som sjöng det där från läktarn kom hit och förklarade sig, att de inte menade det de sjöng utan att de sjöng det i stundens hetta…

För er som inte minns eller har glömt. Erik Israelsson nickade först in segermålet 1-0 mot AIK i höstens derby, i den 88:e minuten, och förlorade därefter medvetandet och fick efter stor oro och dramatik lämna arenan i ambulans. Han fick en hjärnskakning och var borta från allt spel i flera månader. Det blev en del medial turbulens runt det faktum att några få i AIK-klacken sjöng “Låt han dö”.

Jag var på Tele 2 den eftermiddagen och majoriteten av AIK-fansen chockades som alla vi andra över det som hände nere på planen. Men media älskar att lyfta upp avarterna av supporterskapet. Mer sällan (läs aldrig) läser man om allt det livsnödvändiga och fantastiska som fansen gör för att hålla passionen vid liv.

Efteråt hyllades Israelsson av Hammarby-fansen och blev framröstad som Årets Bajare och hans mål blev Årets Mål. Weeping Willows skrev till och med en sång till honom.

  • Hade du blivit årets bajare utan den där skadan?
  • Nej, nej, nej…
  • Är det inte lite otacksamt. Att en duktig, hårt arbetande mittfältare som du nästan måste dö för att få din rättmätiga uppskattning?

Erik skrattar.

  • Så kan det vara… Det finns säsonger när man arbetar stenhårt och länge utan att kanske få den rättmätiga uppskattningen…
  • Vilka förebilder har du haft i den rollen som du har på plan?
  • Jag har alltid gillat Edgar Davids när han var i Juventus. Och Nedved.
  • Vill alla bli Zlatan och Ronaldo?
  • Ja, och det där kan vara bli ett problem i framtiden. Att få folk att förstå att det krävs väldigt hårt arbete.

Erik Israelsson skiljer sig från väldigt många andra, mer medialt drillade fotbollsspelare. Inte bara är han synnerligen ödmjuk, han är dessutom inte alls ute på sociala medier. Jag frågar honom varför.

  • Jag tar nog väldigt illa vid mig, inte av det som sägs, men det som skrivs. Jag fäster vid mig vid det jag ser i text.

Jag kommer på mig själv att känna mig en smula avundsjuk. Här har vi en ung man som faktiskt tar konsekvenserna av sin känslighet och vägrar spela spelet på någon annans villkor. Äskar sådant.

Jag frågar Erik om hur han ser på Hammarby som lag inför säsongen. Jag snackar om kollektivet, om lagets betydelse framför de enskilda, individuella spelarna och nämner Sveriges guldlag i U21 i somras som ett klockrent exempel där summan av de enskilda delarna blev bättre, starkare och viktigare än de olika delarna var för sig.

  • Jag tror nog att det där är en av våra största utmaningar… Ser man laget spelare för spelare i laget har vi på papperet ett lag som absolut ska vara topp 4 men det gäller att alla jobbar mot samma mål.

Vi snackar om Kennedy lite också.

  • Man måste låta en sådan som Kennedy få vara stjärnan och de honom det utrymmet. Men det är ganska enkelt eftersom han är en sådan sympatisk person, han har självdistans och det är lättare att acceptera att han har den rollen, helt enkelt eftersom han är en härlig person.

Vilka förväntningar ska ett Hammarby-fans ha tycker du?

  • Jag tror vi har potentialen att bli bland de fyra bästa. Det som har varit Hammarbys problem de senaste tio åren är att klubben inte fått ut sin rätta potential. Vi har alla möjligheter men vi måste få ihop det.
  • Hur känner du själv inför den här säsongen? Är det lugnare än förra året, då var det så extremt mycket om att ni gått upp och så där?
  • Ja, jag tycker absolut att det är lugnare. Och snacket som når mig är väl att det finns inga ursäkter längre.  Och också att andra lags fans vill se oss alla. Det är lugnare i år men kraven är större. Jag gillar sådant. Jag gillar den utmaningen.Det var en av grejerna varför jag fick till Hammarby, den här kravbilden. Jag saknade den här glöden, det här trycket, den här passionen från läktarna, när jag var i Kalmar.
  • trivs du i Stockholm då?
  • Ja, mycket bra. Jag förlängde kontraktet nyss också. Både jag och min sambo trivs väldigt bra.

-Hu tänker du runt allt runt omkring Hammarby, myterna, historierna, snacket, Kenta, att klubben är så viktig för så många människor?

– Man märker så klart av det. Också detta att alla klasser är representerade. Nere vid Gullmarsplan sitter A-lagarna i Bajen-halsduk och går man på Södermalm så möter man en ung hipster med samma halsduk. Jag gillar det där. Man kan höja sig med den kravbilden.

Jag frågar honom om han hinner med något annat än fotboll.

  • Jag gillar att läsa mycket, jag gillar god mat, gillar att gå ut och äta.
  • Har du någon favoritlag, eller liga?
  • Nej, jag älskar att se fotboll men jag har inga favoritlag eller någon favoritliga.
  • Vad skönt. Fatta vilka källor till lidande du slipper.

Erik ler och tackar artigt för intervjun innan han går. Bakom oss i soffan har Dusan Jaijic och smålyssnat en stund. Han tar plats i stolen och ta plats är vad det handlar om för artonåringen. Att ta plats. Alla vittnar om en talang utöver det vanliga, en bollbegåvning, en spelare som spelar fotboll som om hangar betydligt äldre än sina arton år. Många berömmer hans blick för spelet och själv nämner han under intervjun känslan av att slå den perfekta passningen. Inte att göra det snyggaste eller häftigaste målet, utan att slå den perfekta passningen. Jag hade kanske väntat mig en ung, kaxig slacker i Zlatans anda men den här unge mannen är befriande ödmjuk han också. Han verkar onekligen inse sin begåvning men också att han behöver arbeta och målmedvetet för att nåt han vill.

Dusan Jaijic har provspelat för både Arsenal och italienska Atalanta. Tiden i England var bättre än den i Italien.

  • Det var bättre organiserat i England, säger han, i Italien kändes det inte riktigt som de visste vem jag var, och allt var på italienska.
  • Hur känns det när alla talar om att skynda långsamt och att det ska få ta tid.
  • Man vill ju visa dem. Man vill visa att man ska få spela. Man är ju ung och man blir aldrig trött! Men jag vet att jag måste ha tålamod och att det får ta tid.

Dusan spelar för det svenska U19 landslaget men har också fått förfrågan att spela för Serbien.

  • Men just nu känns Sverige som det bästa alternativet. Men vi får se…
  • Hur tänker du inför säsongen?
  • Det känns bra, jag ska bara kriga hela tiden, jag vill ta en plats, det är ibland svårt att ta in att det gått så här snabbt men jag känner ändå att jag kämpar om en plats i startelvan.

-När kom du på att du var en talang lite utöver det vanliga?

Dusan ler lite och vrider blicken ut genom fönstret.

  • Jag tänker inte riktigt så….Jag tänker inte att jag är bäst eller något sådant. Jag har alltid krigat. Jag har alltid arbetat väldigt hårt. Jag har inte fått något gratis. Jag vet ändå hur bra jag är, jag vet vad jag kan göra. Men jag vet också själv att jag har så mycket kvar att lära.

-Favoritliga?

-Jag älskar ju Real Madrid men jag har alltid älskat Ronaldinho. Jag bara följde honom även i Barcelona. Om han byttes ut gick jag från teven. Jag älskade att se hans glädje på planen.

  • Jag frågade Erik också…Hur ser du på allt press runt och på Hammarby.
  • Jag är ju Hammarbyare sedan barnsben. När man fick veta att klubben ville skriva kontrakt så var det…väldigt coolt.
  • Hur tänker du runt säsongen?
  • Om jag visar att jag förtjänar att få spela så kommer jag få chansen. Jag behöver bara träna väldigt mycket och väldigt hårt.
  • Detta med att du är så ung… Det är väl vara gubbar som jag som tjatar on din ålder. Du har ju inget att jämföra med.
  • Nej, jag så är det ju. Jag känner inte så. Men det ska inte ligga mig till last heller. Om jag är tillräckligt bra kommer jag få spela.

Dosan tackar och rusar vidare. Jag ser honom igen precis utanför grindarna och han ler och vinkar vänligt. Solen är som ett smycke på himlen när jag lämnar Årsta IP.

Ödmjukhet är en sällsam och nästan föraktad egenskap, men för en fotbollsklubb av Hammarbys dignitet kan det vara inte bara nödvändigt och värdigt, utan också en nyckel till framgång. Det ska bli intressant att följa den här klubben under året.

Ett party i en papperskorg.

Solen som ett smycke på en vacker blå himmel. Den där solen, den där lätta värmen, de där varsamma plusgraderna, den där försiktiga värmen som solen faktiskt ger, människorna som vrider sina fårade vintriga ansikten mot den där himlen, som i bön, i tacksamhet, i förhoppning och tillförsikt.

Det är vackert.

I går firade jag Michaela med en måltid från himlen inne på världens bästa La Famiglia på Kungsholmen. Min farsa är italienare och en mästare i köket. Hans lätt förvirring upphör när han står vid spisen. jag testade att stå bredvid honom och göra exakt som han gjorde (vi ägnade oss åt Minestrone-soppa) och sedan åt vi resultatet.

Hans soppa blev gudomlig, världsklass, oerhörd, astronomiskt god.

Min? Som Blå Band. Ändå stod jag där och gjorde exakt som han gjorde.

Men han har gåvan. Jag har den inte.

Hur som helst, jag kan min italienska mat, jag är extremt kräsen när det gäller italiensk mat, jag har ätit den i särklass bästa italienska maten på den här jorden, i Rom, i Bologna, men kanske framförallt hemma hos mina fastrar utanför Vicenza och Ferrara…

Så jag vet vad jag snackar om.

Men tallriken med spaghetti och pesto igår var…världsklass. Och jag tänker inte ens betygsätta deras citronsorbet. Den är…Orkar inte…

Lördagar är inte riktigt min grej. Det har aldrig varit min grej. Jag vet inte om det är en sorts slaggprodukt från när jag drack, lördagar var alltid så oerhört långa, ibland längre än söndagarna, lördagarna tippade fortfarande, de rörde sig fram och tillbaka, det gick att dricka på förmiddagen, men runt lunch infann sig alltid en sådan oerhörd trötthet, när man gav upp försöken att bli berusad och gick hem till snabbmakaroner, ångest och obetalda räkningar.

”Ett party i en papperskorg” som Imperiet sjunger.

Lite av det där har hängt med i mitt nya liv. Lördagar känns…Stängda.
Men jag är med Michaela och det är fantastiskt. Jag älskar henne mer och mer och jag har aldrig varit med om det förut. Det är säreget och storslaget.

Jag tar en fin löprunda också, ner genom Skinnarviken, Söder Mälarstrand, de där hysteriska broarna intill tågen, bort mot Stadshuset och vem kommer strosande där i solgasset om inte Mauro Scocco så jag använder honom som en ursäkt att vila i tio sekunder och kramar honom innan jag springer vidare längst Norr Mälarstrand men jag får hålla till på cykelbana eftersom promenaden nere vid vattnet kryllar av soltörstande människor som verkligen vill värka den här dumma, stumma, trista, gråa vintern ur kroppen.

Våga vägra vinter som Ledin sjunger.

Sedan älskade/fruktade Västerbron och på något sätt är det vad mitt liv handlar 0om just nu, kärlek och viss fruktan eller som Ebba Grön brukade uttrycka det ” Kärlek och Uppror” och jag är där emellan någonstans, vacklar, snavar, står upp, fäster blicken mot himlen, har Michaela med mig och när hon far iväg för att träffa sin mamma går jag och möter mina barn som kommer springande emot mig som på folk och jag kramar dem så länge jag kan innan vi går iväg och köper lördagsgodis.

Livet är en besynnerlig svart gren av höst, vinter och gamla gravar. Men livet är också så oerhört mångfacetterat, så ljust, så välsignat, så oerhört värdefullt och dyrbart.

Nåden. Guds gåva till oss fast vi inte är värd den.

Och ibland är vi ändå värd den.

Det är stort.

Lyssnar på Filosofiska Rummet i P1 och de pratar om yttrandefriheten och hur det står till med den i Sverige men ingen i panelen vågar ens yttra ett ord om gammelmedias skräck för den nya mediala ordningen och som vanligt är ingen därifrån inbjuden. Det är intressant att höra eliten diskutera vilket oerhörd väl fungerande yttrandefrihet vi har i Sverige när det är alltid är samma namn som virvlar runt, varje gång.

Själva debatten och de som debatterar är beviset på hur strypt yttrandefriheten är i vårt land. Utan sociala medier och allt det som eliten föraktar och förkastar hade vi levt i en diktatur.

Men solen skiner. Barnen leker. Jag är lycklig, eller så lycklig som en man som jag kan vara.

Och livet?

Alltid ett party i en papperskorg…

Just när man inte trodde att det kunde bli värre…

Feministerna brukar ju skrika att det inte är makten som sådan som korrumperar, utan att det är männen, det manliga systemet, patriarkatet, strukturerna, talibanerna, fan och hans moster (eller morbror då)…

Men det är inte männen som korrumperar. Det är makten. Det är alltid makten som sådan.

Det är intressant att se en fullständigt skrupelfri maktmänniska som förre generaldirektören för Arbetsförmedlingen (!) Angeles Bermudez-Svankvist slå dövörat till alla former av anständighet och förbruka sitt förtroende hos både ledning och personal, få sparken för att hon fifflat med skattebetalarnas pengar, och vips få ett nytt jobb, ett verkligt nytt jobb, jobbet har inte funnits förut, det är en ny uppgift som måste utövas och kanske kunde man tänka och tro att ett allmänt ansökningsförfarande skulle gå ut, men alls icke …

Hon får tjänsten utan att någon enda till varit påtänkt.

Arbetsgivare kanske ni undrar? Den organisation som alltså väljer en person som använde sin tjänstetelefon utomlands för flera hundratusentals kronor, som åkte privat taxi på skattebetalarnas bekostnad och förlorade förtroende hos både styrelse och personal?

Migrationsverket…

Hon ska få asylsökande att göra saker medan de väntar…

Japp. Fast mer officiellt heter det att hon ska bli (eller kanske alltid har varit med tanke på att ingen enda människa på hela jorden ens fick chansen att ansöka om tjänsten) ” verksamhetsutvecklare för organiserad sysselsättning för ayslsökande.”

Just när man trodde att det inte kunde bli galnare så blir det…galnare..

Här har vi en människa vars främsta egenskaper är att hon uppsåtligen fifflat med skattepengar och missbrukat varenda förtroende hon kommit i närheten av…

Vad gör vi med henne?

Ah! Jag vet! Vi skapar en tjänst som går ut på att ställa iordning pingisbord till de nyanlända och hitta saker som de kan sysselsätta sig med och så ger vi det till den MINST kvalificerade människa vi kan tänka oss. Det är en väl bra ide´.

Vad har hon då i lön?

142.400 kronor.

Oj…Per år?

I månaden…

Grattis Sverige.

Det här landet sjunker.

[adinserter block=”3″]

Feministerna missar ofta målet.

Jag minns en 8 mars för ganska länge sedan.

Jag stod vid Järntorget i Göteborg och tittade på en demonstration om kvinnors rättigheter.

Plötsligt fick jag syn på mitt ansikte på ett av plakaten. Det hade ett kryss över och någon hade stavat mitt efternamn fel. Jag minns inte nu vad det gällde, kanske hade jag sårat någons hjärta vid något tillfälle, kanske hade jag skrivit något någonstans som retat någon. Kanske förtjänade jag den där bilden, kanske gjorde jag det inte.

Jag var en del av den kampen. Jag har alltid varit en del av jämställdhetskampen. Jag tror i stort sett alla män uppväxta i Sverige de senaste femtio åren är en del av den kampen. Alltså är den på flera sätt egentligen ingen kamp längre. Jag har levt det feministiska livet i praktiken hela mitt liv. Jag har tagit ansvar för hem och barn, har arbetat mig sönder och samman för att ge mina barn en fin och trygg barndom och jag har skrivit böcker om kvinnors utsatthet i vård och omsorg, jag har skrivit artiklar och krönikor som delats av hundratusentals människor. Jag är en av dem.

Ändå målas jag ibland ut som fienden.

Jag minns i slutet av nittiotalet när Ulf Lundell plötsligt släpades ut ur sitt romantiska torn och det sattes vapen i hans händer och han målades ut som kvinnornas fiende nummer ett.

Hans brott? Något oklart. Han var över femtio och älskade att skriva sånger om kvinnor. Det är alltid ett brott i deras värld.

Sedan dess har den feministiska kampen i Sverige spårat ut fullständigt. Man väljer fel sorters fiender. Inför årets kvinnodag (en av de viktigaste “dagarna” som kalenderåret har) har jag läst många upprörda texter om könsneutrala toaletter, om att den nye prinsen själv ska få avgöra vilket kön han tillhör, uppmaningar till “goda män” att välja bort hotell med porr i teveutbudet (som om en enda människa kollar porr på hotellteve numer, har ROKS helt missat detta med internet och har ROKS helt missat att även kvinnor, till och med “goda kvinnor” kan uppskatta porr).

En annan sak är det ständiga käbblet om genusneutrala förskolor, att s ge rosa dockor till pojkarna och blå till flickorna. Eller att tvinga in kvinnor i bolagsstyrelser. Hur många kvinnor bryr sig på allvar och på riktigt om vilka som sitter i landets bolagsstyrelser?

För grejen är ju att det finns massor av strider som feministerna INTE tar när de tar de där konstiga striderna. Eller strider de ser men inte riktigt vågar ta eftersom bilden av förövarna inte stämmer överens med den bilden av fienden som de stöpt i granit.

Jag minns när jag lyssnade på SRP1 och de diskuterade det faktum att det i vissa förorter till Stockholm satt män på bänkar och klockade sina fruar, systrar och döttrar när de åkte in till stan och när de kom tillbaka. Kvinnorna i studion blev villrådiga. Plötsligt gick det inte att applicera den fina klassikern “vit, medelålders, heterosexuell kristen” man på förbrytaren längre.

Plötsligt gällde inte devisen om patriarkatets förtryck. Ingen höjde rösten om det barbariska kvinnoförtrycket som reportaget gav uttryck för.

Istället kom panelen (alla kvinnor) fram till att det bästa vore att…ta bort bänkarna i anslutning till tunnelbanan…

Heja.

Striderna som kvinnor står inför är mer komplicerade nu. Den sexualiserade synen på kvinnokroppen är alltjämt något att på allvar ta strid emot. Den kampen är evig. Jag är och har alltid varit en del av den.

Men jag tror delar av kvinnorörelsen måste välja nya generaler för sina strider, de måste rita nya kartor, vända och vrida lite på tillvaron. För saker ser inte ut som de en gång gjorde. Det krävs väldigt mycket mindre politisk korrekthet, väldigt mycket större mod att faktiskt traska ner från sina manshatande hästar och istället ta hjälp av alla de miljoner män och fäder i det här landet som står på deras sida.

Här är några andra grejer ni borde uppmärksamma en dag som denna:

En ny undersökning visar att hedersförtryck är utbrett, och växande, i Stockholms förorter.

14 år efter mordet på Fadime VÄXER hedersförtrycket i Sverige. Vilket nederlag är inte det för Sverige?

Är inte detta viktigare än allting annat?

Över 50 procent av de tillfrågade flickorna i åldern 12-18 (i undersökningen Varken hora eller kuvad) svarar att de är mycket eller mycket hårt kontrollerade hemifrån.

De får inte träffa vilka de vill, och de får inte bli förälskade i vilka de vill. De är livegna. I Sverige 2016. Rikta vreden åt det hållet och berätta gärna också vilka det är som förtrycker sina egna döttrar eller systrar på det här sättet.

Advokaten Elisabeth Massi Fritz säger till Aftonbladet:

  • Det finns också ett stort mörkertal.

Kanske dags för lite riktig svensk feministisk inrikespolitik nu när den berömda feministiska utrikespolitiken inte verkar ha givit något alls?

Polisen i Östersund varnar kvinnor för att vara ute ensamma i Östersund.

Är inte detta en viktigare feministisk kamp än det trötta snacket om bolagsstyrelser…?

Det är ju obegripligt att inte vänstern och alla andra rasar mot detta. Det är ju ett fullständigt demokratiskt haveri. På alla fronter.

Återigen straffar man offren. Kvinnorna ska inte behöva vara rädda för att vara ute på nätterna, varken i Östersund eller någon annanstans. Inte i sina egna hem heller.

Kvinnorna ska ta tillbaka sin egen stad, sin självklara rätt.

Så ser kampen ut. Återta staden. Avslöja förövarna. Begär att polisen tar fast vilka det är som gjort det och låt kvinnors i Östersund och i alla andra städer ta kampen för sin självklara rättighet att vara ute på sina egna städers gator exakt när de vill.

Låt oss ta de viktiga och verkliga striderna. Att vara jämställd och tro på alla kvinnors rättigheter verkar ha väldigt lite med feminism just nu.

Marcus Birro, författare

TV4 imorgon fredag

Varje fredag har Malou och TV4 något de kallar ”den filosofiska salongen” där de pratar om en del viktiga ting och dessutom ger de samtalen lite tid, nämligen runt en halvtimma.

I dag bandade vi detta, jag, Malou och författarinnan Moa Herngren.

Det blev riktigt fint.

Det sänds i morgon TV4 klockan 10.

 

image

[adinserter block=”3″]

Mina barn uppfostrar mig.

 

Som eldstjärnor, som saltade spår i snön en mörk natt när det yr från taken, en varm hand i gryningen när man inte orkar mer, de där ögonen, den där värmen när man ligger bredvid dem, den där oerhörda kärleken som stiger som en eld ur mörkret man har inuti…

De staplar allt det som är verksamt gott i oss, reser vårt inre ljus mot den där solkiga himlen. Som jag drömde om dem? Som jag tackade Gud när de kom till oss. Och de fortsätter att bli och skapas framför mina ögon så gott som dagligen.

Mitt blod och mitt namn… Mina ögon, spår av min blick när jag själv var barn en gång…För länge sedan..

Barnen. Som jag älskar dem.

Men jag känner hela tiden att jag inte räcker till. Även när jag vet att jag gör det så känns det som om jag inte räcker till. Jag sneglar på andra fäder och mödrar på stan och de verkar vara så…mycket föräldrar. Härmar de varandra? Vet de något jag inte vet? Har de lärt sig något jag inte lärt mig?

Jag känner mig som ett barn själv ibland. Jag vill också skrika högt utan anledning, kasta gaffeln i golvet och rusa in i ett annat rum.

Kanske är det att vara far att träna sig i det där, att första gången faktiskt kasta gaffeln men att andra gången låta bli…Tredje gången kan man andas med magen och höjer inte ens rösten.

Och nu, sju år efter Milo och fem och ett halvt år efter Mimmi, så har jag lärt mig att vara vuxen i deras närhet. Eller det är inte riktigt sant. Det är mina barn som lärt mig det där. Det är de som uppfostrar mig.

Hur tänker ni andra föräldrar runt detta? Har ni dåligt samvete fast ni innerst inne vet att ni är bra föräldrar?

För det är jag. Jag är nykter, skötsam, glad, tillgänglig och jag gör verkligen allt för mina barn, jag är med dem halva tiden, jag ställer upp, jag sätter dem först och främst. Ändå känns det som jag borde gjort mer.

Det kanske är en del av föräldraskapet?

För vi är värda en varm, trösterik klapp på axeln, vi tålmodiga föräldrar som stretar på och älskar våra barn med all den närvarande solidariska innerlighet som de förtjänar.

Jag vill bara att de ska vara stolta över sin gamla farsa. Jag vill att de ska få upptäcka vilket äventyr det här livet kan vara och borde vara för alla. Jag vill vara en gråhårig guide i raggsockor som visar åt vilket håll kärleken just slog in på…

Följ kärleken barn…

 

image