Blogg

När såg ni en pingstvän med bombbälte senaste?

Lyssnade nyss på Ring P1 där en man jämförde islam med Livets Ord. Vederbörande tyckte att politikern Elisabeth Svantesson borde ha avgått för att hon varit medlem i Livets Ord. Jag vet att många sekulära människor, och många ateister, vill göra det enkelt för sig och dra alla religioner över en kam. Men ett sådant resonemang bottnar ofta i en djup okunskap. Alla religioner är inte likadana. Men när utförde Livets Ord ett terrordåd senast? När sågs en pingstvän med bombbälte? När blev någon bränd i en bur eller halshuggen av ett Jehovas vittne?

Jag skrev en text i Expressen för flera år sedan om det utsatta badifolket i Nepal. Jag skrev om småflickor som blev våldtagna av män som kom med sina lastbilar och i karavan för att våldta dem. Jag skrev att detta kunde ske i hinduismens namn eftersom badifolket i denna kontext sågs som orena och därmed legitima att våldta. Bara man tvättade händerna efteråt…

Jag hade väntat mig avsky och reaktioner. Och dem kom. Men folk var mest rasande på mig för att jag hade mage att jämföra hinduismens fruktansvärda människosyn med en kristen syn på allas lika värde.
Det betyder inte att alla världens hinduer är vedervärdiga brottslingar eller att ingen kristen begått liknande och samma vidrigheten. Men det går inte att hänvisa till Jesus och begå en oförrätt eller en våldshandling.

Men det går med andra religioner. Även om alla välbetalda rätt-tänkare är noga med att dribbla med sanningen och hävda att islamistisk fundamentalism inte har med islam att göra så har islamistisk fundamentalism med islam att göra…

Så enkelt är det. De som utför våldsdåd i islams namn gör det nästan alltid med hänvisning till islam som religion. De anser sig vara de rätta förmedlarna av islam. Och när det nu är så få av de moderata muslimerna som gör motstånd mot detta våld som vi ser överallt i världen så växer misstanken att vi kanske varit lit väl naiva mot religionen islam som sådan.

Får man skriva så? Eller är man islamofob då?

I likhet med Sverige har Tyskland tagit ett stort ansvar i flyktingkrisen. Nu kommer, via den kristna organisationen Open Doors, alarmerande uppgifter om att kristna trakasseras på asylboenden i Tyskland, precis det som skett i Sverige. Det är alltså inte enskilda händelser lite här och där, det sker organiserat och i flera länder och på samma sätt. Varför går det inte att tala om strukturer i de här smmanhangen när det går bra i andra, som tex när det talas om vita, heterosexuella män? Ett mönster är väl alltid ett mönster?

Open Doors skriver: ”Diskriminering och våld mot människor med annan tro (än islam, min notering) förekommer på flyktingcenter i mycket större omfattning än myndigheterna vill tro.”

Ständigt denna naivitet. Ständigt denna ovilja att se mönstret när mönstret inte är ritat av de politiskt korrekta själva.

75 procent av de tillfrågade på flyktingcenter i Tyskland uppger att de vid upprepade tillfällen utsatts för förföjelse. Av 231 personer har 73 stycken fått direkta dödshot! 86 stycken har skadats fysiskt.

80 procent av de tillfrågade kristna flyktingarna efterfrågar separata boenden.
Ett asylboende är ju ett samhälle i miniatyr. Ska vi ha kristna ghetton också? Ska vi ha särskilda stadsdelar där bara muslimer får bo? Ska de kristna bo i förorter, enskilda städer?

Nej, vårt samhälle är inte byggt på det sättet.

Det är för övrigt inte bara kristna som trakasseras, det är homosexuella, ateister och fritänkare och moderata muslimer.Just dem som till stor del håller käften om det som sker, eller som kallar oss som vågar lyfta detta för rasister.

Ni borde skämmas. Stå upp i kampen mot förtrycket istället. Lev som ni lär.

Guillous arrogans är också maktens.

Jag har barnen själv i nästan två veckor. Man kommer så nära dem när man får ha dem så här tätt intill. Vilken rikedom och ynnest det är att få vara far åt Milo och Mimmi.

Det är tufft ibland men det är så vackert, så nödvändigt. De hjälper mig att bli en bättre människa. De uppfostrar mig…

I går var först min far här och lekte med dem och det var så fint att se dem leka och kramas. Min far bor i Göteborg och han är 76 år nu (och kanske en av världens största lokalpatrioter, Göteborg är alltid bäst överallt) men hans hjärta står så öppet för den nya tiden, och han äger en spänst i själ och ande som jag tilltals mycket av.

Han var nära att dö för två år sedan, en halv minut från att dö, och jag försöker ta till vara varje minut vi får. Påminnelsen måste hållas dagsfärsk..

Senare på kvällen kom Michaela med hennes barn och vi sprang ut till lekparken och Skinnarviksparken och de lekte och stojade och hade så kul tillsammans.
Michaela följde sin minsting och jag låg behagligt däckad i kvälssolen under några minuter. Det är så underbart att få se våra barn leka tillammans. De är så självklara i sitt umgänge.

I går arbetade jag även med tv-projektet som jag gör tillsammans med Rickard Liljero Eriksson och några till. Håll utkik efter mer info strax,

I dag har jag skrivit på romanen och suttit på några fantastiska möten rörande ett spännande projekt nu i sommar. Jag känner mig svårt taggad inför det. Jag hoppas verkligen det kan vara ett tillfälle att bryta dödläget runt en del av allt det jag brinner för att göra yrkesmässigt i offentligheten.

Återkommer om detaljer även om detta.

Hann faktiskt med två löprundor idag också i och under den andra lyssnade jag på samtalet (det gick på SVT Play Forum) som några ordnade i samband med att svensk trycksfrihet fyller 250 år för några dagar sedan…

Det var någon teaterkvinna, Lotta Gröning, en konstnär och….japp…Jan Guillou. Mannen personifierar ju ordet arrogans och det blev så tydligt pinsamt när det mot slutet äntligen var dags ( i tryckfrihetens namn skulle man kanske med viss rätt tycka) för åhörarna att få ställa några frågor till påvarna uppe på podiet…

En äldre man rörde i varsamma ordalag vid detta att både statliga medier och de stora tidningarna som DN och SVD ibland tycks drivna av samma agenda och att andra röster får svårt att komma fram och därmed ”hamnar” i alternativ media eftersom det är den som återstår när etablerad media konsekvent vägrar ta i människor som kommer från ett annat håll.

Resonemanget var ställt till Jan Guillou och jag såg fram emot en intressant replikväxling mellan den store, uppburne svenske debattören (han kallade sig själv det flera gånger under sändningen för övrigt) och denna vanliga man som halkat in på seminariet och, får man förmoda, tagit rejält med mod till sig för att ställa den där frågan, är det verkligen så att etablerad media på allvar står för den frihet man säger sig värna och nu alltså vill fira.

Jan Guillou fick mikrofonen, harklade sig, såg inte ens på mannen utan konstaterade bara:
”Den diskussionen tar jag inte i” …
.
Och så var den tryckfrihetsdagen över. Lotta Gröning skrattade sitt hesa skratt och rusade genast vidare.

Här har vi alltså SVT som firar att Sverige haft yttrandefrihet i 250 år och en av den stelbenta gammelmedias främsta företrädare vägrar, arrogant och direkt oförskämt att ens svara på en fråga om gammelmedias eventuella likriktning och rädsla för andra åsikter än sina egna.

Tydligare kunde inte tryckfrihetens KRIS beskrivits än det jag just bevittnat.

Jan Guillou borde be frågeställaren om ursäkt.
En gång var hundra år sedan var han maktens värste fiende som gick folkets ärenden i allt han gjorde.
Nu är han köpt lakej som tappat fotfästet till vanligt folk för minst trettio år sedan.
Han har inte ens sitt öronvax mot marken.
Han är den elit han en gång slogs emot.

Den feministiska yrseln…

Okej. Åsa R har inget eller extremt lågt förtroende kvar, både internt och extern. Fridolin har ett högre förtroende. Så Romson avgår.

Ändå talas det om att det rent feministisk är fel att göra så. Jag fattar inte det där riktigt. Om den ”skyldige” är en kvinna, ska vi bura in en man i hennes ställe, bara för att han är man, och hon är kvinna?

”Var det du som snodde tusenlappen jag lade här nyss?”
”Ja.”
”Aj då…”
”Men jag är kvinna, kolla snubben därborta, sy in honom istället. Han är man och är nog skyldig ändå. Han har varit skyldig ända sedan han föddes bara för att han föddes som man. Lås in honom”.

På vilket sätt är det feministiskt?

Har inte kvinnor i feministiska partier både rättigheter och skyldighet i sitt ledarskap? Det är väl vad verklig demokrati handlar om.
Sanningen är ju att Romson under lång tid haft lågt förtroende och därför måste hon gå.

Hon har fått flera chanser och blir bemött som alla andra. Hon har misskött sig och ingen tror på en ord av vad hon säger. Ändå talas det om att det är ett brott mot Miljöparitets feminism…

Suck.

En viktigare sak som MP borde diskutera är huruvida det är särskilt trovärdigt att kalla sig ett feministiskt parti när man agerar dörrmatta åt en del som hämtar sin kvinnosyn från djupaste medeltiden.

Självrannsakan.

Jag minns när jag blev nykter 2005. Jag hade kvar min lägenhet vid Svindeln i Göteborg och jag städade den noga, bar bort svarta sopsäckar med gammalt liv, gammalt bråte, meningslösa högar av förvridna minnen.
Jag stod yrvaken vid fönster. Jag drack kallt vatten mitt i natten och skrev dikter som legat frysta inuti mig under så lång tid. Innan jag lämnade Göteborg, när det gått några veckor av nykterhet, snackade jag med Morgan Erkhagen om det märkliga i att det verkade som om flera i huset också blivit nyktra samtidigt.
”De är så mycket trevliga nu, visst är det märkligt”?

Morgan log men sade inget.

Jag kunde inte se att det räckte med att förändra en person i den virvelvind som var mitt liv, nämligen jag, och sedan spreds det berömda ringar på det stilla vattnet.

Man kan delvis använda den manualen på mitt liv också efter det. Jag är inte fri från skuld från något av det som hänt mig. Det finns en person som är konstant i alla stormar, nämligen jag.

Jag försöker lära mig förlåtandes svåra konst. Jag vet att det är en känsla som föds och bor i mig. Jag förlåter och reser vidare mot nya spännande äventyr.

Jag har behövt kriget eftersom kriget varit ett språk jag kunnat förstå. Men jag behöver förlåtelse och samförstånd bra mycket bättre. Allt som rasslar är inte vapen för mig att plocka upp.

Det gäller allt som hänt mig de senaste 18 månaderna. Jag ställer mig i regent. Jag flyr inte. Jag lär mig ta mitt ansvar.

Tiden med Michaela har lärt mig mycket om detta. Hon har en sällsynt och vacker förmåga att utan särskilt många ord styra in mig på förlåtelsens helande förmåga, att det som varit har varit men att vägen som stiger upp framför stegen bär på löften om varsam kärlek, mod och spännande utmaningar.

Sahlins avgång.

Mona Sahlin avgår.

Hon gör det efter ännu en skandal men hon borde nog ha avgått långt tidigare, kanske när terroristen från Rosengård greps av belgisk polis misstänkt för terrordådet där.

4 stycken har ringt Monas telefonlinje. Törs man ställa frågan: Tänk om familjen ställer sig bakom ungdomens beslut att resa till IS för att mörda?

Där någonstans borde hon kanske avgått. Eller innan dess.

Jag skrev ett öppet brev till henne för en tid sedan och kanske gick jag för hårt fram. Jag gillar henne egentligen. Jag tror verkligen att hon vill väl. Jag tror verkligen att hennes engagemang är på riktigt.

När Miljöparitet avslöjats som en plantskola för islamism har det blivit pinsamt klart för alla att svensk vänster till stora delar inte haft en aning om hur man ska handskas med den militanta islamismen.

Den har gått på tvärs med alla för vänsterns älskade förprogrammerade åsikter om offer och förövare. Plötsligt ser rollerna inte ut som de gjorde tidigare.

Mina Sahlin har varit väldigt mycket tydligare i sitt fördömande mot högerextremism, den kampen har Socialdemokratin alltid varit bra på. Men det politiska och religiösa hotet mot demokratin ser annorlunda ut nu för tiden.
Där har inte Socialdemokraterna haft en aning om hur de ska bete sig.

Det är min uppfattning att nästan ingen av det politiska etablissemanget vågat ta det islamistiska hotet på allvar. De har varit tvåa på bollen alldeles för ofta. De har inte vågat skriva, säga eller agera kraftfullt i rädsla för att framstå som islamofober. De har varit för fega helt enkelt. De har hukat under det politiska korrekta. De har vetat men inte agerat.

Så detta handlar inte om Mona Sahlin som person. Det handlar om hennes roll som samordnare. Hon var fel person från början och folk i hennes närhet borde ha insett det för länge sedan.

Jag läser att Anders Lindberg på Aftonbladet tycker att hon gjorde bra ifrån sig som samordnare. Antingen ljuger han medvetet vilket är illa. Eller så är han så fast i sina politiska positioner att han fortsätter att vinkla sina skygglappar vilket är värre.

Ingen, inte ens Lindberg, kan på allvar och med trovärdigheten i behåll hävda att Sahlin var en bra samordnare. Varför skriver han så?
Därför att allting vacklar för socialdemokratin och Miljöparitet just nu.

Delar av det politiska etablissemanget skakas i sina grundvalar just nu.
Jag tror det är en hälsosam och nödvändig jordbävning. Den kan gott skaka maktens korridor ett tag till.

Det goda sekulära samhället.

Alla som följt mitt skrivande de senaste åren vet att jag tagit ett tydligt ställningstagande för den kristna tron, för att våga vara offentlig med den och för att låta den få en större plats.

Jag tror fortfarande på det där. I min värld är inte ”alla religioner av samma skrot och korn”.

Som jag ser de, och som jag upplever det, och också efter att ha läst tonvis med religiös litteratur de senaste sex, sju åren, så är den kristna tron en medmänsklig, solidarisk, varm gemenskap som ser på sina medmänniskor med stor värme, ömhet och kärlek.

Bibeln är INTE Koranen. En kristen tror inte på samma Gud som en muslim. Det betyder INTE att en kristen är värd mer än någon annan, egentligen är det tvärtom. Den kristna tron har sitt fokus på ”den andre”, på solidaritet, på att vrida ner sig själv och ta itu med sitt flottiga ego.

Vårt samhälle vilar på kristen grund. Vårt rättsväsende bygger på kristen grund. Jag tror det finns något andligt (eller Gud som jag kallar detta andliga) nedlagt i alla människor och jag tror också att det är det detta andliga som reser sig i ilska när människovärdet kränks eller när andliga kulturella och religiösa uppfattningar, sm INTE delar synen på alla människors lika värde, bereder ut sig i samhället.

I Sverige har vi nedmonterat en människa till att vara enbart kropp eller psyke. Men när vår sjukdom, vårt dåliga mående, vår ensamhet, vår tomhet, härstammar ur en andlig brist vet vi inte vart vi ska ta vägen. För till kyrkan går vi inte längre. Till Gud ber vi inte längre. Bibeln är en dammig gammal bok om en gubbe i skägg som sitter på ett moln. På sin höjd kan vi sitta på en sten i en skog och gråta lite i smyg, men att våga visa oss som svaga att vi behöver en Gud är det inte allt för många av oss som vågar…

Allt det där är en stor brist i vårt land, som jag ser det. Det kommer aldrig gå att fylla vår andlighet med något som talar till vår kropp eller till vårt psyke.

Men jag har blivit övertygad om att det inte går att tvinga på människor denna andlighet. Det krävs en undergång, kanske ett sammanbrott, en sorg eller en katastrof för att vi ska kana ner till det trampade jordgolv som är grunden för varje Gudsmöte.

Jag tror det är viktigt att vi särskiljer politik, samhället och religion. Tidigare har varit av motsatt uppfattning. Men det är dygd att våga och kunna ändra sig.

Människor måste först och främst få vara fria i sitt sökande efter Gud. Om jag eller någon annan står där och har alla svar innan han eller hon hunnit formulera frågan blir ingen hjälpt.

Jag har tänkt mycket på detta när jag läser om att så många människor upprörs över, vad de upplever, den ökade islamiseringen av samhället. Jag minns när jag för några år såg en tv-debatt rörande separata badtider och hur alla politiker och journalister omedelbart angrep den eller dem som vågade yttra ett ord om det lämpa i detta.

Men ett sekulärt samhälle gör inte skillnad på pojkar och flickor. Ett kristet, sekulärt samhälle är jämställt och om någon flicka blir stöd av någon pojke i simbassängen lyfter man ut pojken och ber honom gå ut och byta om.

Det är samma med diskussionen om kristna asylboenden. I min värld ska sådana vara som slussar ut i samhället. Och i samhället, särskilt det svenska samhället, samsas vi. Som kristen är man och har länge varit i minoritet. Men det är okej. Det är så det är. i Sverige får vi vara den vi är. Alltså är jag emot separata, enskilda asylboenden för kristna. Det är inte okej att muslimer attackerar kristna i samhället och alltså är det inte okej på asylboenden heller. Gör man så kan man resa tillbaka varifrån man kom. Det är inte den mobbade som ska flytta, det är mobbaren.

Svensk kristenhet har varit alldeles för undflyende mot islamismen i Sverige. Det har daltats en hel del. Det har hetat att det är ungefär samma Gud och att alltihop har mer liknat en mässa för new age där man kan plocka lite vad man vill och bygga sin egen Gud, alltså klassisk avgudadyrkan.

Men det finns något väldigt uppfriskande i att så många människor upprörs över religiöst grundad särskiljning av människor. Det ligger ett djupt patos i botten. Det handlar om rättvisa.

Det handlar alltså INTE om främlingsfientlighet eller islamofobi. Det handlar om ett värnande av grundläggande medmänskliga rättigheter och värnandet av det samhälle vi gemensamt skapat. Jag tror att sekulariseringen i detta hänseende varit av godo! Och här har jag ändrat mig. Islamismen bevisar med all önskvärd tydlighet att politk och religion inte hör ihop. Jag tror också att det finns sätt att se på homosexuella, på kvinnan, på jämställdhet och på andra troende där vi kristna numera (Svenska Kyrkan är här ett föredöme) faktiskt har en, om uttrycket ursäktas, bättre syn än delar av islam har.

Det finns kulturer där kvinnan har betydligt lägre status än här och det kan inte vara rimligt att synen importeras hit. Inte ens snällt leende och naiva Miljöpartister kan tycka att det är okej att kratta manegen för en människosyn som de facto ligger mil från den vi har.

När många människor upprörs över att vissa män i vissa förorter klockar sina kvinnor vid tunnelbanan, eller vägrar ta kvinnor i hand, eller fördömer homosexuella, eller hotar kristna till livet, eller anser att ateister ska avrättas, så är det något väldigt grundläggande patos som väcks till liv. Det är en solidarisk ilska som vaknar. Det handlar om solidaritet med allt det goda vi faktiskt skapat i Sverige de senaste hundrafemtio åren, och mycket av den kampen har varit möjlig just för att kyrkan och staten gravdis skiljts åt.

Iskan mot islamismen är ilskan mot orättvisor och därmed djupt medmänsklig och solidarisk. Därför är det fortfarande en obehaglig gåta att delar av vänstern inte ser den kampen i sitt rätta ljus och att samma delar av vänstern lägger ner mer krut på att brutalt angripa folk som vittnar om denna orättvisa än de lägger på orättvisan i sig själv.

Våren och den nya romanen.

 

Jag började skriva min roman i vredesmod och förtvivlan. Men ni vet hur det är, man måste vara extremt långsint för att orka vara arg under någon längre tid. Mitt halvitalienska arv kan nog lyckas bibehålla ilskan under en viss tid men tiden har en sällsynt förmåga att stilla också de värsta stormar.

Nu när jag skriver om andra delen av romanen (den är indelad i tre delar) gör jag det inte i en viss känsla av försoning med mig själv.

Man ska vara försiktig med att döma människor i kärlek.

Ja, jag har förlorat väldigt mycket under det senaste året. Jag har har tvingats ödelägga i stort sett hela mitt liv, för att återfå makten att bygga det på nytt. Jag försvann längs vägen. Plötsligt var jag bara borta. Jag kunde inte hitta mig. Det fanns en stor skog av obegriplighet som jag irrade runt i. Det var ingen hemsk plats, men det var en övergiven plats.

I går tog jag en löprunda längs Skeppsbron och nedanför slottet, sneddade in framför Grand Hotell och fortsatte bort runt Skeppsholmen, varifrån fotografiet är taget. Långsamt var det som om mitt blod syrsattes. Jag vågade le igen. Jag vågade känna den lätta stumheten i benen, värmen från solen, trängseln från människor och inget av det hotade mig längre.

Det jag förlorat vägde inte tyngre än det jag vunnit, och det jag har kvar.

När jag var i Täby i lördags, med Michaela och hennes familj, och såg mina barn leka på den stora gräsmattan var det som om mitt hjärta sänkte garden och stillade sig. Jag SÅG dem igen, mina barn, och så vackra de är, så oerhört perfekta, så innerliga i sin tillgivenhet.

Jag insåg att det jag förlorat inte vägde någonting. Jag insåg att det jag förlorat för alltid kommer vara en lätt sorg, en skugga i mina steg, men att mitt liv nu faktiskt är värt att leva, att det är värt att kämpa för framtiden, för mina barn, för det som återstår.

Det finns också något befriande i att sänka kraven, att inte hetsa, att inse att en viss typ av möjligheter kanske aldrig någonsin kommer bli mina igen, men att det bara betyder att en hel rad andra möjligheter kommer bli mina igen…

Jag satt där, lite åldrad, lite tilltufsad, lite rädd, men också stolt, nykter, beslutsam, kärleksfull, inte ensam.

Min melankoli, som följt mig som ett gråtande barn genom hela livet, är en del av vem jag är. Men det är inte VEM jag är.

Så romanen blir en roman om avsked, olika sorters avsked, kärlek och äktenskap givetvis, men också till ungdomen och till en del vänner, till det gamla livet, till syskon, till sig själv som man var inte minst.

Jag tror det blir en väldigt bra roman och jag hoppas ni vill läsa den när den kommer ut.

 

 

image

Mitt 1-Majtal 2016.

image

Jag är rädd för att bli bitter. Jag vill verkligen inte bli bitter. Men jag är rädd att den här känslan av att inte ens få chansen att visa hur bra jag skriver, hur bra radio jag skulle kunna sända, vilken grym debatt-tv jag skulle kunna göra, ska käka upp mig.

Patetiskt? Ja, helt säkert. Men låt den utan skuld kasta första stenen…

Jag söker runt tjugo jobb i veckan. Jag får knappt ett svar tillbaks. Jag bjuds in med armbågen och ska tacka för smulorna som kastas till mig.

Jag är sur på att medelmåttorna premieras. Jag är sur på det här landet som kollektivt och konsekvent kan hålla en man tillbaka utan att någon egentligen vet varför.

Jag är inget offer. Jag äger inte ens den där offerkoftan som idioterna skriker om att jag alltid har på mig. Jag köper inte skitsnacket runt min person och mitt land. Jag köper inte lögnerna, förtalet, de hatiska vykorten, attackerna mot min blogg, spottloskorna bakom min rygg, gamla värdelösa vänner som säger upp bekantskapen, jag köper inte det ständiga förtalet.

Jag vägrar rätta mig efter samtidens perverterade längtan att acceptera allting, att inte visa sig sårbar. Jag ÄR sårbar. Jag är ledsen. Jag blir arg när människor ägnar tid åt att medvetet ljuga och förtala.

Vem tror ni att ni är? Vem tror ni att jag är?

Jag sjunger som Eldkvarn: ” Jag är bättre än dig. Min stil är från botten. ”

Jag vill ha en ärlig chans. Jag är värd en ärlig chans. Jag skriver kalsongerna av de flesta krönikörer i det här landet. Det hänger inte ens resårband kvar när jag skrivit färdigt.

Sverige är ett fantastiskt land. Men Sverige är ett förljuget land. Vi har medelmåttiga politiker och patetiska ledare som knappt skulle kunna få ihop Melodikrysset utan att fuska. Det är hemskt och patetiskt att ägna mer än en enda minut åt svensk samhällsdebatt. Det skriks överallt. Alla bara skriker. Det är flottigt, svart och motbjudande.

Jag avskyr att samhällsklimatet i det här landet har kedjat mig runt den här löjliga lilla stolen som är svensk offentlighet… Jag avskyr hur vänstern blivit en del av den motbjudande revyn som är svensk poltik. Jag tycker så illa om alla förbannade politiskt korrekta små soldater som tindrar om sitt rena samvete med ena lungan och blåser svart syra åt meningsmotståndare med den andra…

Jag avskyr alla fega politiker som håller käften om allting och talar med svart tunga om resten. Om någon timme är det 1 maj och då ska de där tunga farbröderna traska framför sin blåsorkester längs fula gågator och vifta med små röda vimplar framför kamerorna och de ljuger så hårt och så länge att de tror sig själva.

De släpade ner mig i källaren, de jävlarna. De städade undan spelet. De knuffade mig hit, till Facebook, till utmarken, till gräset under träden och de trodde att solen aldrig skulle hitta hit.

Men solen hittade hit… Solen är alla ni tusentals som läser detta, som HELLRE läser detta än alla de andra pösmunkarna i sina förbannad palats av stålar och lögner…

Vi har blivit droppar av dagg som samlat sig till ett vattenfall och det tog lite tid men jag tror vi är på god väg att skrämma slag på dem allihop. Vi är tusenden. Vi är fler än vi tror.

Men vi sitter nere i hålorna i källaren.

Allt medan kommunister, kvinnomisshandlare, fega stackare utan en enda egen tanke i sitt hjärta, lögnens lakejer, och tusen andra lirare, dukar upp till fest några våningar högre upp…

Men jag sliter och sjunger i mina kedjor, som havet och natten… Jag sjunger mörkrets sånger med ljusets röst… Jag sjunger och jag sliter i de kedjorna så att murbruket lossnar…

Jag kommer aldrig sluta slita i de där förbannade kedjorna…

Jag sliter i mina kedjor så att det rasslar hela vägen från hålan jag sitter i och upp till festsalen i slottet där amatörerna, de ryggradslösa kvacksalvarna, de förljuget toleranta, rövslickarna, feministerna, kommunisterna och ryggdunkarna sitter och skrattar åt varandras skämt…

De har sin fest på en hög av aska. De lagrar sin sprit på korslagda ben.
De firar de dödas dag om och om igen, och de märker det inte ens själva…

Deras fest är en skam för det här landet.

Men jag ska slita i de här kedjorna tills de går av.
Sedan ska jag ta trapporna upp och kräva det som rättmätigt är mitt.

Och jag kommer inte vara ensam…

Jag ger mig aldrig.

Den feministiska kampen.

Läser att det finns flera feminister som stöder separata badtider för pojkar och flickor… Det är helt obegripligt. Det är att lägga sig platt för den i särklass mest patriarkala, fördömande kvinnosynen som finns just nu. Det är att bli lurad och bortfintad upp på läktaren. Det är att göra gemensam sak med kvinnoförtrycket. Det är skrämmande och ytterst obehagligt.
Hur tänker ni egentligen?

Det var likadant när radio sände en rapport om att vissa män i vissa förorter hänger vid t-banan och klockar sina fruar och sina systrar.. Då var allt snack om patriarkatet som bortblåst. Då var det enda som kom upp…att man skulle ta bort bänkarna från t-banan för att försvåra kontrollen…

Den feministiska kampen är alltid viktig. Men just nu har en del feminister rest till ett annat krig och ingen begriper varför…

Italiensk polis avslöjar planerad attack mot Vatikanen.

En sak som slår en när man är i Rom är den tungt beväpnade polisen som står lite här och var. Jag hörde för en tid sedan en debatt i Sveriges Radio där flera personer bekymrade sig över att de sett två poliser på Centralstationen i Stockholm ”överdrivet beväpnade”.

Själv känner jag mig trygg med militärpoliser med automatvapen på gatorna. De utgör inget hot mot mig. De är där för att skydda en sådan som mig, mot bland annat terrorism.

Dessutom är Rom och Vatikanen två extremt utsatta mål för den militanta islamistiska terrorismen.

Nu visar det sig att italiensk polis lyckats avvärja ett möjligt terrordåd mot Israels ambassad i Rom och mot Vatikanstaten.

Givetvis tänker jag omgående och i solidaritet boka in ännu en fantastisk resa till Rom.