Blogg

Ur kommande romanen Lämna mig aldrig!

Skrivandet är ett hus med tusen rum. När jag skriver roman är alla ljud dämpade. Ingen står på tå och skriker. Ingen har bråttom. Det yttre livet, handling, händelser och intriger har i mitt eget skrivande (och läsande) alltid varit underordnat det inre livet, känslorna och tankarna. Allt yttre blir ram åt det verkliga livet, det på insidan.

Här följer ett kapitel ur min nya, kommande roman Lämna mig aldrig! Det är en roman och, som Thåström uttryckte det en gång, ”Jag är inte alltid jag”.
Glöm det inte…Jag är inte alltid jag… Ok?

– Nytt Kapitel-

Det finns två vägar för mig att gå när ledan och rastlösheten sätter in.

Två håll. Två olika riktningar, två helt olika stämningslägen.

Den ena vägen är genom parken här nere, Skinnskattevik, berget med utsikten, parken med knarkare i drivor en bit upp i buskagen, det är inte mitt Via Dolorosa, men min väg ut ur Egypten skulle man kunna säga, man möter knarkarna redan i backen ner mot parken, de älskar den lilla kroken, svängen upp ifrån Zinkenstam och Hornsgatan men där sväljs de alltid, försvinner som skalbaggar in i portar, in i bilar, över vägen, in i bussar som tar dem bort ner mot Slussen eller halsbrytande fort i buss 4 bort över Västerbron.

Jag förundras över knarkarna, deras spattighet, deras oblyghet, de sitter i bilar och skjuter sig i armarna helt öppet. Tvärs över vägen ligger Lundaskolan, det finns ett dagis en bit ner i backen och en lekplats precis nedanför det buskage dit kvinnor och män med glansiga ögon och stora ryggväskor marscherar upp och ner.

Det var Ulf Lundell som vid något återfall sade att man ju alltid “kan resa tillbaka Egypten” och det fastnade någonstans.

Jag är inget fyllo men jag har ofta önskat att jag var. Det tycks ligga något oförlöst, upphöjt och samtidigt oefterhärmligt slutgiltigt i att sitta på en bänk och halsa brännvin, starkcider, hembränt, Rosita eller vad det nu är de dricker.
Många är yngre än jag själv, men redan så där slängigt förlorade för den här världen och för att orka stanna i den här världen måste världen ha något att erbjuda och när dörrarna stängs, när mattan dras undan, när allt det här som händer envisas med att hända så är det väl kanske inte konstigt att man längtar till Egypten.

Ner sedan, via de smala låga trapporna genom buskagen och på sommaren de hemska knotten som man oundvikligen sväljer om man så mycket som drar ett andetag, och sedan ner för backen där de unga kvinnorna och männen i sina avklippa skinnvästar älskar att ligga och känna ruset lägga sig rätt i sina kroppar, alltid tillsammans med sina förbannade okopplade hundar, och så är man nere vid Söder Mälarstrand, vykortsvackert, intagande,…

Båtarna med sina sura gubbar i skägg vid aktern, hotellen, Patricia med sina människor i papp som hänger längs relingen och eftersom man ska till Egypten så går man mot Slussen och hamnar snart i landets största byggarbetsplats och försöker, utan att lyckas förstå vad av allt mörkt, dystert och saligt smutsigt som är värt att besvara åt eftervärlden, men man ser tiggarnas läger, fladdrande tältdukar, de där hysteriskt rosa kjolarna som kvinnorna alltid bär hänga på en spänd lina nere vid vattnet och man ser den klassiskt blåvita polistejpen fladdra, någon har rivit sönder den, och det är svårt att avgöra om det är ett övergivet läger eller om det faktiskt bor människor så här, och jag minns en på alla sätt brutal och vulgär tågluff genom det fruktansvärda Östeuropa någon i början av nittiotalet och då såg vi några tiggare här och där och då förfasades vi men nu bryr vi oss inte ens, inte jag heller, för jag går vidare, sneddar Slussen, kommer upp där Kolingsborg låg en gång och där Imperiet hade sin första spelning 1983 och där Wayne Hussey i The Sisters Of Mercy körde flickor i skottkärra och basisten Craig Adams låste in sig själv i en garderob med droger och en låda lakrits och nu ska det rivas och jag vet inte vad jag känner inför det, mer än att jag nog ärligt talat borde ha gått vidare musikaliskt, börjat göra som Thåström och köpa en ny skiva med en ny artist (detta hemska ord) varje gång jag letar The Mission-skivor inne på Pet-sounds eller längs Långholmsgatan.

Men jag orkar inte förnya mig. Jag har aldrig orkat att förnya mig.

Människor, särskilt i det här landet, är proppfulla av förnyelse, de vill bli nya hela tiden, så de slipar på allt de har, dialekter, värderingar, ideal och tonlägen, och till sist står de längst fram men de hinner aldrig stanna tillräckligt länge i en enda känsla för att alls sakna vem de var eller vart de kommer ifrån och det är ett väldigt elegant men också ett väldigt tafatt sätt att leva sitt liv…

Eller är det? Hur kan det vara sämre än det här livet? De här meningslösa promenaderna, de här missmodiga gravplundringarna till vandringar genom en stad som det är hart när omöjligt att bygga en relation med eftersom Stockholm alltid river upp allting man försöker plantera i henne.

Sedan håller man sig intill vattnet bara. Hela vägen. Jag gillar att traska intill trapporna ner mot vattnet, för strax kommer broarna, vägarna, asfalten och betongen, helt omöjligt att promenera där egentligen men jag gör det ändå, balanserar på stenkanter medan bilarna susar förbi en halvmeter ifrån mig.

Du får inte vara rädd när du är på väg till Egypten.

Sedan Riddarholmen, kyrkan, avspärrningar, byggen, Taube, vattnet, närkontakt med Stockholm och nu är det som om hon skäms lite, för härifrån, precis vid vattnet nere vid Riddarholmen ser Stockholm så litet ut, som en helt ung flicka, kaxig klädd, sminkad, utmanande, men fortfarande en rädd liten tjej bara, en söt flicka i röda gummistövlar och anorak på väg till en pojkvän hon är rädd ska börja föreslå saker för henne.

Jag sätter mig där ett tag, på trappan och ser himlen med sina moln spegla sig i vattnet eller om det är tvärtom och turisterna, de som är kvar nu i mitten av september, mest tyskar och några spridda italienare, vrida på sina kartor och ta några pliktskyldiga fotografier med sina mobiltelefoner.

Stadshuset står där det står. Det är fint men inte pampigt alls längre. Men därför inte heller pråligt. Det liknade en katedral när jag var ung, en kyrka, en stolt påminnelse om ett större Sverige, en större värld.
Nu skulle det på sin höjd pryda baksidan på en tändsticksask. Men är det jag som vuxit, blivit äldre, fått mina illusioner krossade eller är vanans makt så oerhört stark att den slipar det vackraste ner till smågrus?

Jag har ju svaret på den frågan själv. Jag vet att vanan slipar allting. Det vackraste liksom det fulaste. Alltså fungerar den som både en stor nåd och en förbannelse. Allting som ditt öga och ditt sinne vänjer sig vid kommer skoningslöst att förfulas, men å andra sidan kommer också den allra svartaste tiden, just den här tiden, det du lever i just nu, också att förändras.

Ingenting består. För många (särskilt romantiska konstnärer med hjärtat i förfluten tid eller, som Stephen King skriver med sina hjärtan i Atlantis) är detta enbart en stor sorg, eller i alla fall en källa till mycket vemod. Men vanan tar ingen hänsyn till en människas olika grad av sentimentalitet. Vanan tar inte hänsyn till något annat än att förändra, förädla och samtidigt (och här ligger det stora dilemmat) bibehålla en människa i sitt oerhörda våld.

Vanan segrar över allting. Det är den siste generalen. Han står överst.

Jag reser mig upp, med en ansträngning numera, det knakar på ställen jag inte visste jag hade, och det tar några steg för kroppen att gnissla igång. Egypten hägrar men jag når liksom aldrig dit, så jag går den där förbannade stålbron över till just Stadshuset och jag har en fin målning därifrån, en sorts teckning från en julhandel på femtiotalet, lätt snöfall, Stadshuset i ett varsamt töcken bakom, en man i pälsmössa som sågar en gran, några förväntansfulla barn och så en gammal bil med varma lyktor som ser på alltihop och det var min mor som hade den där tavlan men jag frågade om jag fick den och jag fick den och den hänger i min mikroskopiska hall nu och jag tänker på min älskade mamma, som levde med en man som bedrog och lämnade henne men som gifte om sig och bedrog och lämnade tre män som en sorts eftersläpande hämnd på pappa och jag tänker allt oftare på hur gammal jag var när min egen far var i min ålder, och det är skrämmande att komma till den insikten att jag har väldigt klara minnen av mitt liv från när min pappa var i den ålder jag är i nu… Han var ju så gammal då… Medan jag är så ung ännu…

Sedan är det Norr Mälarstrand hela vägen bort till Västerbron och där någonstans fanns ett bårhus förr dit man förde poeten Dan Andersson efter att han dött skadedjurets död på Hotell Hellman i september 1920. De hade glömt att vädra ut ångorna från skadedjursbekämpningen och han dog där, på det där billiga, enkla hotellet, och plötsligt lyftes han in i värmen av samma förbannade armar som vägrat att ens se honom när han strykit omkring redaktionerna i det gamla Klarakvarteret.

Älskad av folket, och till sist också av makten, eliten, kultursnobbarna, som alltid förstår allting sist av alla.

Träden hänger längre ner på den här sidan Riddarfjärden, det är vackert vid de små kajerna de byggt, små bryggor med bänkar där man kan sitta och höra vågorna från båtarna som svänger från Västerbron-hållet.

Kanske är detta Stockholms vackraste plats, den lilla tunna grusstigen precis vid vattnet exakt där Norr Mälarstrand kröker och svänger in bort mot den väldiga, och respektingivande Västerbron. Som ett språng, ett bruddiadem, en plats för löften om evig kärlek och självmord. Bara för tio, femton år sedan fanns inga höga stängslen men nu finns dem, även om de rivs bort ibland av hoppare, men strax är de uppe igen, och det är så vårt land handskas med ömma hjärtan, vi bygger stängsel högst upp på bron och låter allting annat få fortsätta precis som det alltid gjort.

Vi är dåliga på att se orsak och sammanhang. Vi lägger inte pusslet. Men grejen med mörket och döden och skräcken och rädslorna är att de har egna pussel som alltid, om natten när vi tror att ingen ser, lägger sig självt.

Mörkrets pussel blir alltid lagt. Det finns inga stängsel eller avspärrningar i världen som håller emot då.

Bron välver sig så vackert mot den regntunga himlen, skyarna, gardinerna av regn som drar in består av vågräta droppar mer än vanligt fallande regn, som en lätt dimma, en sky av vatten, av droppar, av tårar kanske och man blir både blöt och ändå inte blöt och så sneddar man den branta vägen rakt upp mot bron och så står man på den, i början av den eller i slutet av den, och man går som man gör på stora broar, lite för fort och cyklisterna är bara någon diskret handrörelse ifrån en men på den sidan jag går, mot Egypten, bär det alltid snett uppåt så de sveper inte så snabbt förbi en, förutom cykelbuden så klart, de vältränande unga männen i sina hjälmar och cykelbyxor som drar förbi utan stänkskärmar och på något sätt är det som om Riddarfjärden och regnet samsas här uppe, allt är vatten, det yr från bilarna, från de trampande bussarna, från cyklarna, från himlen, från stängslet, från överallt och man går uppåt och det blir högre och vattnet där nere som på sommaren glittrar så inbjudande, och alla badarna vid Långholmen, från bryggorna, nu är vattnet precis så hotfullt som jag antar att de måste vara för att en sjävmördare ska se någon lockelse i att kasta sig ut, kasta sig ner, som Anders Göthberg i Broder Daniel, som alla andra som gick före eller kom efter, och jag vet inte hur många gånger jag i mitt huvud gått igenom hans sista timmar, jag vet ingenting om de timmarna men jag har några bilder på näthinnan, lösryckta bilder, fotografier mer, sådana där gamla Polaroidbilder lagda bredvid varandra, först den där skylten vid Lindvallsplan, den som en buss eller en lastbil måste ha kört på, den som det står Västerbron på, först den skylten hastigt upplyst i ett helt annat kallt och mörkt regn den där natten, dit ska han, dit måste han, han måste dit, han har tänkt på det några gånger under märkliga snedrus och skit men den här gången måste han dit och han kör den där bilen dit, följer skyltarna, en stunds logik i vansinnet, det är detta som är så oerhört motbjudande och vackert på samma gång, han följer skyltarna, mitt i en kemisk, fruktansvärd ologisk ångest så sköter han korten, som om man äter halstablett mot sitt halsonda samma kväll man planerat att ta sitt liv, och sedan nästa bild senare, bilen på bron, dörren öppen, han har suttit på blinkersljusen som för att visa att han har bråttom med det han ska göra, med det han måste göra, och sista bilden är nästan tom, bara vattnet där nere, de lätta krusningarna, bilen som står och blinkar, insikten som drabbar kanske den femte, sjätte eller fyrtiofjärde bilisten, här har det hänt något, och så är det en av dina stora idoler, en av de satte musik till din uppväxt och du får det inte ur skallen, varken musiken eller honom, och du vet att det kunde lika gärna ha varit du, det kunde ha varit din bil, ditt fall, dina droger, din smärta, det är ingenting som garanterar att du finns kvar här och kan odla och vårda de där fasansfulla bilderna som kanske är sanna, kanske inte…

Sedan sluttar bron neråt och Långholmen tar vid, den lila trappan dyker upp, liksom hundägarna och deras hundar, joggarna, en och annan husbil, och så de där snirkliga gångarna borta vid folkhögskolan och det gamla fängelset och kanalerna med båtarna som står kvar och still i vattnet, och så Lasse I Parken och så är du i Bronx som Lundell kallade Hornstull och det kryllar av människor överallt, bussar och bilar och lastbilar och varubilar och det är fult som i helvetet men Verkstadsgatan är fortfarande vacker och dit kan man alltid smita in och ta en kaffe på Cinnamon och är Johan inne och jobbar, och det gör han nästan alltid, kan man snacka lite fotboll med honom en stund och känna att man är en av de levande trots alltoch hur det nu än är med allt så njuter man av det där kaffet vilket på något sätt måste betyda att man lever själv också…
(Ur romanen Lämna mig aldrig! av Marcus Birro).

Radio Birro…

Skriva krönikor just för radio har jag gjort sedan 1997.

På förmiddagarna i SRP3 sändes ett program som hette Bossanova där jag hade mina första krönikor.

Jag spelade också in och sände några till Radio Göteborg under den tiden.

I januari 1999 drog vi igång Frank i P3 och då skrev jag krönikor varje vecka. Att skriva krönikor för radio skiljer sig från andra typer av krönikor eftersom det är viktigt att meningarna flyter lätt och rätt när man läser in dem. I början spelade jag in dem på rullband och gav till teknikern eller producenten innan sändning men så småningom bandade jag dem direkt med teknikern innan programmet drog igång.

Samma kväll som Frank sändes för sista gången i P3 gjorde jag min debut som programledare för Karlavagnen i SRP4. Det blev en omedelbar succé´och det är något av det roligaste jag fått chansen att göra. Jag sände programmet på fredagar mellan 2007-2010.

Jag har meddelat chefer och andra på SR att jag mer än gärna sänder Karlavagnen igen men det verkar hopplöst just nu.

Jag beklagar det. Jag vet att jag skulle göra det riktigt bra.

Hur som helst, till de där programmen hade jag till varje avsnitt tre nyskrivna krönikor som sändes direkt i starten 2140, en efter nyheterna kl 23 och så en som gick precis i slutet.

När jag var väldigt ung var Jack Killian en hjälte, ni vet radiorösten som alltid avslutade sina kvällar med God night, America where ever you are…

Radio Birro är i första hand en serie där jag möter människor som intresserar mig. Men varje avsnitt innehåller också minst två skrivna krönikor som läses upp och som går i samklang med gästen eller gästerna, och om det vi pratar. Jag är så glad att få chansen att återigen odla den talangen av mitt skrivande.

De senaste dagarna har jag fått väldigt mycket beröm för just de delarna av Radio Birro och jag vill verkligen tacka alla er som berömt. Jag blir stolt och glad.

På andra sidan drevet.

För bara drygt ett år sedan utbröt en mindre storm efter att jag på Twitter skrivit att mycket av den moderna terrorismen har en (förvisso perverterad) version av islam i grunden.

Jag blev mordhotad ett tiotal gånger och fick sparken från både Expressen och flera andra sammanhang. Drevet gick helt utan eftertanke och pardon…

Det var en fruktansvärd tid. Jag lever fortfarande i sviterna efter allt det där. Jag söker jobb så gott som dagligen. Det är tufft…

Det som har varit svårast så här ett år efteråt är rädslan. Jag avskyr att vara rädd men jag är rädd. Mest för mina barns skull. Att knappt kunna betala hyran har heller inte varit alldeles enkelt. Att bli kallad rasist och andra saker är heller inte särskilt trevligt men jag står fast i min humanistiska och solidariska grundsyn och jag är väl rotad i ett medmänskligt och tolerant synsätt så den stormen drog mest förbi.

Jag tänker på tiden för ett år sedan när jag i dagens tidning läser ett citat från terrorforskaren Magnus Norell. Han konstaterar att kopplingen mellan islam och politik fanns där från början och fortsätter ” Islamistiska rörelser står för den absoluta majoriteten för de extrema rörelserna idag”.

Det är nästan ordagrannt det jag skrev för drygt ett år sedan och det som inbar att jag fick sparken överallt ifrån.
Det är inte bara Norell som nu vågar säga och skriva det jag skrev för redan ett år sedan?
Flera andra gör det.

Men alla är för fega, för stolta eller skäms för mycket för att de betydde sig som ynkliga pudlar mot mig då, för att medge att jag haft rätt hela tiden.

Jag behöver inte er ursäkt. Inte egentligen. Jag ber inte heller om den. Det skulle aldrig falla mig in att be er om någonting.
Jag ber bara till Gud.
Men för er egen skull, tänker jag… För er egen värdighets skull?

Ni som hoppades jag skulle dö. Ni som hotade, hånade och hånskrattade. Ni fina, solidariska, toleranta låtsas-kommunister som nu viker ner blicken när ni möter mig med barnen på bussen till förskolan. Ni som på allvar såg mig som ett hot och en mörkerman. Ni som tog chansen att veva när alla andra vevade. Ni som kanske inte ens visste varför ni slog men som slog ändå…

Och alla ni som höll käften. Ni som insåg att det som hände mig kanske inte var helt rätt men var för fega för att orka skicka ett sms, eller ett mejl eller skriva en text någonstans.

Vill ni inte, för er egen skull, be om ursäkt?

…Och solen spränger genom molnen.

Alvesta. Jag var här 2009 tror jag det var…

Tåget hade gått sönder och de backade tillbaka till stationen i Alvesta den gången. Tog in på samma hotell jag bor på den här gången. Känns som jag är helt ensam där. En märklig, fridfull känsla. Det finns en sida av mig som älskar sömniga småstäder, halvtaskiga hotell och regnvåta nya gator, villakvarter och stängda butiker. Livet som en Kent-sång.

Jag snurrar på mig lövruskorna och drar ut och springer. Älskar att springa i nya städer, på nya orter. Jag bara drar, får se vart jag hamnar. Regnet har frusit på gatorna så jag får springa försiktigt. Jag lyssnar på Teologiska Rummet i P1 som talar om den kände antinazisten Dietrich Bonhoeffer som hängdes precis i krigsslutet. Man kunde höra de allierade närma sig när han mördades av nazisterna. Poeten Ylva Eggehorn medverkar. Hon är fantastisk.

Sedan duschar jag och ser färdigt en film. Ringer barnen med Face och pratar med Michaela. Saknar henne…

På mobilen rullar Milan bort Sampdoria och vinner med 4-1. Jag somnar efter att ha läst lite i Bibeln och så Andrea Pirlos bok. Älskar honom.

Vaknar klockan 0630 och drar ut på en ny löprunda, åt andra hållet den här gången, hittar en kyrka, fler fina kvarter och så en sjö och en väldigt fin väg alldeles intill vattnet. Det regnar och blåser men är plusgrader. Fint att starta dagen med en löprunda. Sedan är det frukost nere i restaurangen och det är jag och två kvinnor med ett litet barn som är de enda gästerna..

Jag möter prästen Daniel i receptionen och vi åker den korta vägen till Moheda, ett litet samhälle strax utanför Alvesta. Vilken vacker kyrka de har! Från 1100-talet. Det vilar en stor frid över kyrkan och den fylls av folk som vill fira advent. Jag läser en kort liten text men sedan är jag enbart en del av gudstjänsten och det är som att fylla ett kärl med ljus.

Församlingshemmet är fyllt till sista plats och de fantastiska kyrkvärdarna (detta svårt underskattade yrke) hämtar extrastolar och skivar snabbt upp mer kaffebröd som bärs ut på brickor.

Jag talar i en knapp timma och signerar böcker efteråt.

Det värmer mitt hjärta att så mycket folk vill komma och lyssna. Särskilt med tanke på allt som hänt., avbokad kyrkturne´och annat. Men folk vill lyssna. Folk är öppna och nyfikna.

Ett stort tack till alla som kom och lyssnade. Det betyder mer för mig än ni tror. Hoppas ni blev stärkta i er tro och i era liv av mitt tal.

Nu sitter jag på tåget hem och fick just beröm av en man för min Pod, Radio Birro.

Och solen spränger igenom molnen…

Talet statsministern BORDE hållit…

 Här är talet som statsministern borde ha hållit:

”Hej svenska folk. Jag, statsminister i Sverige, erkänner utan omsvep att både jag och samtliga etablerade partier totalt tappat kontrollen över vad som hänt och händer i vårt land. Vi är en krutdurk och jag är som jag varit ända sedan hösten 2014, absolut sist på bollen. Jag har varit ohjälpligt sist på exakt alla bollar under ett drygt år.

Jag ber urskillningslöst om ursäkt till alla de tappra, modiga jävlar som vågat lyfta blicken och höja rösten rörande det hot vi nu står inför. Förlåt till alla som jag och övriga etablissemang kallat rasister. Jag förstår nu att man inte alls är rasist för att man vågar berätta hur denna terror ser ut. Jag har gått på vänsterns brutala lögner om att man är rasist om man ser den militanta grenen av islam som ett faktiskt och verkligt hot.
Jag ber om ursäkt för det.

Jag erkänner också att jag och alla andra statsministrar vi haft sedan mitten av sjuttiotalet, tillsammans med media, statlig television, statlig radio och varenda liten murvel på Södermalm, hjälpts åt med att tysta ner problemen med radikalisering i svenska förorter. Vi har lagt locket på. Vi har jagat alla som vågat uttrycka sig i dessa frågor. Vi har gett dem sparken och försökt sno all heder och ära av dem.

Jag medger detta utan förbehåll. Förlåt Sverige. Jag inser att det var jag, och inte ni, som varit naiva. Jag är sist med att begripa detta. Ni är smartare än vad jag är. Förlåt mig. Nu drar jag mig undan och utlyser nyval. Var rädda om er”.

DET talet hade jag applåderat…

Som solrosor i den här mörka tiden.

När barnen somnar tätt intill kommer rädslan smygande…

Hur skyddar jag dem mot den här världen? Det kanske är fånigt men jag är rädd. Rädd för att någon eller några av de 120 stycken som varit och stridit för IS och är i Sverige nu ska förvandla mina barns hemstad till ett inferno. Jag är rädd för att jag inte vet hur jag ska skydda dem.

Jag är rädd för de nyttiga idioter som ägnar så mycket tid åt att snacka skit om oss som fördömer terrorn, istället för att vara med och fördöma terrorn… 

Jag är rädd och rädslan blir som et sorts nattligt koppel som håller mig tillbaka, vill hålla mig hårt snurrad runt en lyktstolpe.

Men jag tänker inte låta rädslan vinna. Jag tänker fortsätta stå för mina barns självklara rätt att växa upp i ett land och i en civilisation som sätter friheten främst, ett land där du är fri att vara den du är. Jag tänker inte låta skräcken, fundamentalismen, hatet få fäste i mig.

Jag tänker fortsätta kämpa för det demokratiska och västerländska samhället. Det står i rak och omedelbar motsats mot barbariets skoningslösa tyranni. Det står som en fyr av ljus i detta onda islamistiska hav av mörker.

Mina barn! Jag älskar er och det gör mig sårbar i den här världen.
Men det gör mig också stark.

Ni leder mig genom den här skräcken när ni tar min hand och går leende ut som solrosor i den här mörka tiden…